Doelgroep Bepalen – De Juiste Doelgroep Selecteren

doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen? Succesvol zijn met je onderneming gaat niet over het aanspreken van zoveel mogelijk mensen. Succesvol zijn betekent gericht zijn op een specifieke groep mensen.

Je weet precies wie jouw klant is, wat hij of zij wil en hoe jij je klant zeer gericht moet benaderen.

Alleen hoe bepaal je deze specifieke groep mensen?

Ik wil je aan de hand van 6 methodes / stappen laten zien hoe jij je doelgroep kan bepalen:


#1 Doelgroep bepalen: Consumenten of bedrijven?

consumenten of bedrijvenBepaal of je gaat richten op consumenten of bedrijven. Dit heeft te maken met wat voor soort product of dienst je gaat verkopen.

Is deze geschikt voor consumenten of enkel voor bedrijven? Als je product zowel voor consumenten als bedrijven geschikt is doe dan onderzoek naar marktgegevens.

Binnen welke richting liggen de meeste kansen?


#2 Richt je op een Niche

doelgroep nicheZijn er binnen de doelgroep nog specifieke niches waarop je kan richten? Sommige producten en diensten hebben zo grote doelgroep dat je echt een niche doelgroep binnen de grote doelgroep moet selecteren.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de telecommarkt dan is de doelgroep bijna ieder persoon, je moet dan echt specifieker worden bijvoorbeeld: Je gaat  telefoons verkopen enkel aan de ZZP markt.


#3 Bepaal je doelgroep op basis van demografische kenmerken

doelgroep demografische kenmerkenBepaal je doelgroep op basis van demografische gegevens. Stel voor jezelf de volgende vragen:

Is mijn klant een man of vrouw?

Wat is zijn leeftijd?

Waar woont mijn klant?

Wat voor opleiding heeft mijn klant?

Wat is zijn beroep?

Denk goed na over de antwoorden. Bijvoorbeeld bij de vraag waar woont mijn klant? Zoek een doelgroep bij jou in de buurt. Waarom zou je je richten op mensen buiten Amsterdam als je een lokaal bedrijf bent in Amsterdam? Mensen die in Groningen wonen komen echt niet naar Amsterdam toe om jouw product of dienst af te nemen.

Tenzij je landelijk opereert of een zeer specifiek product of dienst hebt, maar wees je hier wel van bewust. Het kan zijn dat je een product of dienst verkoopt die alleen goed verkoopt in grote steden. Doe hier onderzoek naar.


#4 Bepaal je doelgroep aan de hand van het probleem

doelgroep probleemWat is het probleem dat je wilt oplossen? Maak dit probleem specifiek voor je doelgroep. Je bent bijvoorbeeld een personal trainer en wilt mensen helpen met afvallen. Dit is een ‘algemeen’ probleem, want heel veel mensen willen afvallen.

Maak dit probleem nu specifiek:

Voorbeeld: Ik ben een personal trainer en help mannen die meer dan 100 kilo wegen om 20 kilo af te vallen gedurende een coachingsprogramma van 9 maanden.

Zie je, nu maak je het echt specifiek. Voor die man met zwaar overgewicht is dit ‘probleem’ vele maler groter dan voor iedereen die 5 kilo wilt afvallen. Deze man voelt zich meteen aangesproken en is veel sneller bereidt klant bij jou te worden.


#5 Selecteer een doelgroep die jou kan betalen

doelgroep betalenIk ken bijvoorbeeld een gast die mensen ging helpen bij het maken van video CV’s, maar als doelgroep koos voor net afgestuurde studenten.

Jammer, want als hij had gekozen voor 50 plussers die graag weer aan het werk willen had hij een veel betere doelgroep.

Net afgestuurde studenten hebben namelijk helemaal geen geld voor een video CV productie van 300 euro, terwijl de 50 plusser wel het geld heeft.


#6 Zoek uit of je doelgroep zit te wachten op jouw product

wachten doelgroepJe moet een doelgroep selecteren die jouw product of dienst echt nodig heeft.

Terugkomend op voorgaand voorbeeld die 50 plusser zonder baan heeft veel meer behoefte aan z’n CV video, dan die net afgestuurde student die uiteindelijk toch wel aan een baan komt.

Maak het jezelf niet moeilijk door een verkeerde doelgroep te kiezen.

Het selecteren van een doelgroep is een belangrijke stap in het hebben van een succesvol bedrijf, onderschat dit niet!


 

 

 

 

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: