Leads Genereren – Hoe Kom Je Online Aan Leads?

leads generen

Leads genereren is een van de belangrijkste aspecten van de bedrijfsvoering, zeker nu het internet een steeds meer toonaangevende rol speelt bij het verkrijgen van succes voor bedrijven.

Lead generatie heeft betrekking op het werven van klanten, vaak door middel van een website. Een lead is dus eigenlijk een klant die in een bepaalde dienst of product geïnteresseerd is.

De interesse van de klant wordt duidelijk als deze een brochure aanvraagt, abonnee wordt van een nieuwsbrief, enzovoort.

Leads verzamelen is van essentieel belang als je als bedrijfsleider meer wil halen uit je onderneming en je verkoop van producten of diensten op de lange termijn wil verhogen.


Het genereren van leads via een website

Het internet is ongetwijfeld dé belangrijkste weg waarlangs bedrijven in contact kunnen komen met potentiële klanten.

Via een website staat men immers in contact met zowat de iedereen, en dat heeft natuurlijk alleen maar een positieve invloed op de bereikbaarheid.

Websites dienen als het ware als tussenpersoon tussen de bezoeker en het bedrijf.

Op websites die actief zijn in de laadgeneratie kunnen bezoekers persoonlijke gegevens achterlaten, waaronder hun naam, e-mailadres, telefoonnummer, enzovoort.

In ruil daarvoor ontvangen ze een tegenprestaties zoals een korting, brochure, premium of een gratis kans om een prijs te winnen. Daarbij kan de website in kwestie hen vanaf dat moment benaderen met aanbiedingen, speciale acties, enzovoort.

De meeste bedrijven die actief zijn in de sector van leadgeneratie beschikken niet over een eigen assortiment. Ze verkopen als het ware leads aan bedrijven en websites, die meer klanten willen werven.

Per lead wordt dan een vergoeding betaald via het zogenaamde CPL-proces. Leads verkopen is dus de centrale activiteit van dergelijke websites, niet het verkopen van diensten en/of producten.

Leadgeneratie is in zekere zin nauw verbonden met affiliatie marketing, waarbij twee bedrijven elkaar nodig hebben om succesvol te worden.

Het is echter niet helemaal hetzelfde en het onderwerp vereist dan ook wat meer informatie.

Hoe je nu leads kan genereren en welke stappen je moet doorlopen als bedrijf om meer uit laadgeneratie te halen, zijn beide vragen die een duidelijk antwoord behoeven.


Het genereren van leads

Er zijn verschillende manieren waarop leads gegenereerd kunnen worden:

1. Via zogenaamde koude acquisitie
2. Via publieke evenementen, zoals beurzen
3. Via networking
4. Via het internet

Leads genereren kan dus niet enkel via een website of het internet in het algemeen. Er zijn ook andere manieren om meer potentiële klanten te werven.

Natuurlijk is het bereiken van mensen en het converteren van bezoekers in leads via het internet goedkoper én efficiënter.

De ideale situatie is dat leads zich vanzelf aanmelden via je website, waardoor je er dus zelf nauwelijks nog aandacht aan moet besteden.

Tot dan is het echter van groot belang zelf de handen uit de mouwen te steken en bezoekers naar je website te brengen.


Vijf stappen bij leads genereren

Als je met minder geld en inspanningen meer leads wil genereren, dan kunnen de volgende vijf stappen je daar ongetwijfeld bij helpen.

Vooral voor kleine of middelgrote ondernemingen is dit een handig stappenplan, aangezien deze er op de lange termijn het meest uit zullen kunnen halen.


1. De beste marketing strategie bepalen

Succesvol leads genereren via een website begint eigenlijk met het zoeken naar de beste marketing strategie. Vaak maken bedrijven de fout dat ze deze stap overslaan, waardoor de basis van de leadgeneratie wankel is.

Als men daar dan op verder bouwt, is het risico op falen reëel.

Leads generen via het internet verloopt daarbij in zekere zin anders dan leads genereren in het echte leven. Het internet is erg transparant en de juiste focus kiezen is dan ook belangrijk.

Zo is kiezen voor wat alle anderen doen niet de beste beslissing, aangezien je je dan niet kan onderscheiden van de rest. De beste marketing strategie voor het genereren van leads omvat enkele belangrijke factoren:

– het bepalen van de niche
– een optimaal zoekvolume
– een gespecialiseerd karakter
– een onderscheidend vermogen
– concurrentie

Bij het ontwikkelen van een marketing strategie worden bovenstaande factoren in acht genomen en samengesmolten tot één efficiëntie, transparantestrategie.

Deze zal als blauwdruk gelden voor de volgend stappen in het proces en is van essentieel belang om uiteindelijk meer leads te genereren.


2. Het bepalen van de bezoekerskanalen

Het internet wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van verschillende kanalen waarlangs men leads kan genereren. De beste kanalen kiezen die zowel qua kwaliteit als geschiktheid optimaal zijn, is de opdracht. Een overzicht op de mogelijkheden:

– Google AdWords advertenties
– vindbaarheid via Google en andere zoekmachines / redactionele of onbetaalde vindbaarheid
– affiliate marketing
– het versturen van persberichten
– het gebruik van sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter

De beste aanpak kiezen

Bovenstaande kanalen hebben allemaal hun voordelen een specificaties. Voor AdWords betaal je doorgaans per klik, alsook voor het opstellen van een campagne.

Bij affiliatie marketing geniet je vaak van grote aantallen bezoekers. Sociale media zijn erg handig, zolang je er voldoende tijd en energie in steekt.

Persberichten kunnen tenslotte ook erg doeltreffend zijn als je een goed verhaal hebt en op de juiste manier de doelgroep weet te bereiken.

Het belang van organische vindbaarheid

Vindbaarheid creëren via zoekmachines – organische vindbaarheid – is de beste basis voor een sterke leadgeneratie.

Het gebruik van zoekmachines is essentieel om meer bezoekers aan te trekken en dit kan eventueel aangevuld worden met andere kanalen.

Uit onderzoek blijkt echter dat het grootste deel van de bezoekers websites bereikt via de organische weg.

Sociale media als aanvulling

Tenslotte kunnen sociale media erg goed dienen als aanvulling op het gebruik van zoekmachines.

Bezoekers gaan via deze weg dan wel minder snel en vaak converteren in een klant, toch zijn dergelijke platforms erg handig om een stukje branding te doen.

Het werkt dan ook uiterst goed voor grote bedrijven en merken.


3. De implementatie van de basis voor de vindbaarheid

Als men ervoor kiest om vooral via de organische vindbaarheid leads te genereren, dan zijn er over het algemeen twee manieren om daar meer uit te halen.

Zoals reeds vermeld zijn alle kanalen mogelijk, maar werkt organische vindbaarheid het beste als basis voor de generatie van leads.

Het gebruik van trefwoordenclusters

Als je wil dat je website sneller gevonden wordt in zoekmachines zoals Google, moet er een vertaalslag gemaakt worden van het aanbod aan producten en diensten. Belangrijke factoren hierbij zijn:

– het duidelijk maken van de kwaliteit van de producten/diensten
– de concurrentie
– het zoekvolume
– de haalbaarheid om effectief hoog te kunnen scoren in zoekmachines zoals Google

Het gebruik van landingspagina’s

Zodra duidelijk is welke zoekwoorden van belang zijn voor het bedrijf – hierbij is het immers essentieel rekening te houden met bovenstaande factoren – worden er zogenaamde landingspagina’s opgesteld, die trefwoordenclusters bevatten.

Een landingspagina is eigenlijk een pagina die op Google verschijnt en dus ook te zien is voor toekomstige leads.

Dergelijke pagina’s moeten voldoen aan enkele vereisten, zodat leads er ‘zacht’ op landen, goed worden voorbereid op het product of de dienst en dus ook sneller je website gaan zoeken.

Zodra de bezoeker een aanvraag doet, is hij of zij een lead.


4. Conversie tot in de kleinste details

Conversie is eigenlijk een actie, zoals het invullen van een online formulier, een aanvraag doen, enzovoort. Elke bezoeker die zo’n actie onderneemt wordt beschouwd als een conversie.

De bedoeling van de website, en alles dat erbij komt kijken, is dus bezoekers aanzetten tot het ondernemen van actie, zodat ze geconverteerd worden in een lead of klant.

Zodra de bezoeker weet waarover het gaat en geïnteresseerd is, kan hij of zij uiteindelijk in een lead geconverteerd worden.

Het online marketingperspectief

Soms is het noodzakelijk om en website opnieuw op te bouwen, zodat het juiste marketingperspectief geïntegreerd kan worden. Een ander woord voor dit perspectief is de conversie optimalisatie, en dit bestaat uit een aantal verschillende elementen. Een overzicht:

– De doelgroep aanspreken
– de UBR’s duidelijk maken
– de content doseren
– zorgen voor een kwalitatief design
– de propositie duidelijk maken
– zorgen voor overtuigende factoren
– zorgen voor een goede mimiek
– zorgen voor voldoende overtuigingskracht
– zorgen voor een aantrekkelijke navigatie
– instructies geven aan de bezoeker
– focussen op kwalitatieve bezoekers

Natuurlijk komt er nog heel wat meer bij het marketingperspectief kijken, maar bovenstaande factoren verdienen in elk geval heel wat aandacht als je de generatie van leads op je website een niveau hoger wil tillen.


5. Leren, optimaliseren en inzichten verwerven

Vanaf het moment dat een website geoptimaliseerd is voor lead generatie en bezoekers geïnteresseerd worden, moet dit proces van lead generatie ook geoptimaliseerd worden.

Zo kan het zijn dat bepaalde pagina’s goed werken, maar andere niet. Het ene product is erg populair, terwijl het andere in de virtuele rekken blijft staan.

Door middel van SEO en statistieken software kan een duidelijk beeld gevormd worden van de situatie.

De optimalisatie van lead generatie zorgt ervoor dat er meer uit gehaald kan worden op de lange termijn – en dat is natuurlijk essentieel voor het succes van het bedrijf.


Zo. Ik hoop dat online leads genereren voor je een stuk duidelijker is geworden.

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achter laat.

Wil je hulp bij het beter vindbaar maken van jouw website? Klik dan hier…

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: