Verdienmodel, Welke Kies Jij?

verdienmodel

Iedere organisatie heeft zijn eigen verdienmodel. Richt je een eigen bedrijf op, dan is het belangrijk om te bepalen welk verdienmodel je voor jouw organisatie aan wil houden.

Ik help je graag het beste verdienmodel voor jouw bedrijf te kiezen.

Zo leer je in dit artikel:​

  • Wat een verdienmodel precies is.
  • Waarom je een verdienmodel nodig hebt als ondernemer.
  • Welke soorten verdienmodellen er zijn.
  • Wat de verschillende verdienmodellen precies inhouden.
  • Welk verdienmodel het beste bij jouw bedrijf past.

Door dit artikel goed door te lezen, doe je simpelweg alle kennis op die je nodig hebt om het juiste verdienmodel voor jouw bedrijf te kiezen.


Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel geeft aan hoe een bepaald bedrijf geld verdient. Het is simpelweg de wijze waarop een organisatie inkomsten binnenhaalt.

Het verdienmodel wordt vaak verward met het businessmodel of bedrijfsmodel, maar in feite zijn dit toch andere begrippen.

Het businessmodel of bedrijfsmodel is namelijk een breder soort model, waar het verdienmodel weer onder valt.


Verschillende soorten verdienmodellen

Er zijn vele verschillende verdienmodellen, ofwel manieren voor bedrijven om geld in de geldkas te krijgen.

Voor je een model kunt kiezen voor jouw bedrijf, moet je eerst weten welke modellen er allemaal zijn.

Daarom som ik in onderstaande alinea’s diverse verdienmodellen op en vertel ik per model ook kort wat dit financiële model inhoudt.


Het handelsmodel

Het handelsmodel is het bekendste verdienmodel. Volgens dit model worden er namelijk producten en/of diensten aan de klant verkocht.

Deze klant kan een consument zijn, maar ook een ander bedrijf (business-to-business). Het product of de dienst heeft een vaste prijs, die uiteraard hoger is dan de eventuele inkoopprijs van het product of van de dienst.

Is de verkoopprijs hoger dan de inkoopprijs, dan verdient de ondernemer namelijk geld. Een supermarkt heeft een handelsmodel: hier worden verschillende soorten producten met winst verkocht.

Je kunt fysieke producten verkopen, maar het is ook mogelijk om digitale (niet-tastbare) producten te verkopen. Wat voor producten je ook verkoopt, tastbaar of niet tastbaar, de verkoop van bepaalde producten valt vrijwel altijd onder het handelsmodel.


Het abonnementsmodel

Volgens het abonnementsmodel betaalt de klant periodiek een bepaald bedrag aan de organisatie. Hier krijgt de klant een bepaald product of een bepaalde dienst voor terug.

De klant kan een consument zijn, maar ook een ander bedrijf. Ook bij het abonnementsmodel is business-to-business handel namelijk mogelijk.

Veel kranten en tijdschriften hebben het abonnementsmodel als verdienmodel, maar ook sportscholen gebruiken dit verdienmodel.

Zij vragen namelijk lidmaatschapskosten aan hun klanten, die hiervoor in de sportschool kunnen sporten.


Het servicemodel

Volgens het servicemodel verdien je als ondernemer een bepaald bedrag met het onderhouden van verkochte producten. Verkoop je als dealer een auto, dan weet je dat deze auto periodiek onderhouden moet worden.

Hier kun je zelfs de opbrengsten al (deels) voor uitrekenen, aangezien je ongeveer weet hoe vaak er onderhoud nodig is. Het servicemodel, gebaseerd op het onderhoud van een eerder verkocht product, is dus ook een verdienmodel.

Het is hoeft echter niet het primaire verdienmodel van een organisatie te zijn, maar kan ook een secundair (extra) verdienmodel zijn.


Leasen

Wat veel mensen niet weten, is dat leasen ook een verdienmodel is. Het woord ‘leasen’ kennen we vooral in de autobranche: je rijdt in een auto, maar de auto is niet jouw bezit.

De leaseauto blijft namelijk in het bezit van de leasemaatschappij, die je iedere maand geld betaalt om in de auto te mogen rijden. Overigens kun je niet alleen auto’s leasen, maar ook andere producten.

Denk hierbij aan elektronica, maar ook aan instrumenten en ga zo maar door.


Het veilingmodel

Het veilingmodel werkt op basis van een veiling. De ondernemer heeft diverse producten, maar deze producten zijn niet in zijn bezit.

De producten worden namelijk aangeboden door andere consumenten of bedrijven, die geld krijgen als hun product verkocht wordt. De ondernemer loopt geen risico, maar verdient geld bij een verkoop.

Een deel van dit geld wordt afgestaan aan de eigenaar van het product in kwestie, een deel komt op de rekening van de ondernemer te staan.


Uurtje factuurtje

Sommige ondernemers laten zich niet per product of per dienst uitbetalen, maar worden per uur betaald. Dit gebeurt veel in de dienstverlening, waarbij de ondernemer een bepaalde dienst aanbiedt en deze dienst per uur factureert.

Bel je bijvoorbeeld een loodgieter om een lekkage te komen repareren, dan betaal je deze loodgieter vaak per uur.

Soms komen hier nog reparatie- of materiaalkosten bij, maar het primaire verdienmodel van de loodgieter is het uurtje factuurtje verdienmodel.

De meeste ondernemers die op basis van het uurtje factuurtje model werken, bieden een bepaalde dienst aan.

Denk hierbij aan het repareren van leidingen, maar ook aan het uitvoeren van schilderwerk, het maken van een website, het schoonmaken van een huis en ga zo maar door.

Producten worden vrijwel altijd op handelsbasis of op abonnementsbasis verkocht, voor een vaste prijs.


Het verbruiksmodel

Het verbruiksmodel berekent de kosten van een product of dienst op basis van het verbruik van de klant. Dit betekent dat het verdienmodel gericht is op betaling naar verbruik. Hoe meer je van een product of dienst verbruikt, hoe meer je moet betalen.

Het verbruiksmodel wordt bijvoorbeeld toegepast bij de levering van gas, water en licht aan huishoudens en bedrijven. Gebruik je meer gas, dan betaal je meer gas. Gebruik je meer licht, dan betaal je hiervoor.


Het freemium verdienmodel

De term ‘freemium’ is een Engelse samentrekking van twee woorden. Het gaat om de woorden ‘free’ en ‘premium’. Krijg je een freemium, dan krijg je een gratis product of een gratis dienst.

Wil je dit product of deze dienst echter uitbreiden, dan moet je hiervoor betalen. Dit is dan ook het verdienmodel van de organisatie achter het product of de dienst: gebruikers die hun gratis product opwaarderen naar een betaald product.

Een voorbeeld van een freemium is het gratis abonnement van muziekdienst Spotify. Je kunt deze muziekdienst gratis gebruiken, maar dan kun je lang niet alle functies van Spotify gebruiken.

Wil je wel alle functies gebruiken, dan sluit je een abonnement af. Het freemium verdienmodel werkt dan ook vaak samen met het abonnementsmodel.


Het coachingmodel

Het coachingmodel wordt toegepast door coaches en therapeuten. Zij verdienen geld door coachingsessies, trainingssessies of therapeutische sessies te geven. Ze kunnen per uur verdienen (uurtje factuurtje verdienmodel), maar ook per project.

Organisaties die een coach inschakelen voor meerdere werknemers, betalen deze coach vaker per project. Dit is namelijk overzichtelijker voor beide partijen.


Het advertentiemodel

Tot slot is er nog het advertentiemodel, waarbij de ondernemer geld verdient met advertenties. Veel media werken met dit verdienmodel.

Een televisiezender zendt bijvoorbeeld reclames uit tussen de programma’s door, een radioprogramma heeft ook regelmatig reclame en in de krant staan ook advertenties. Vaak is het niet hun enige verdienmodel, maar is het wel een belangrijke inkomstenbron.

Sommige media bestaan alleen op basis van het advertentiemodel. Het gaat hierbij om gratis media, zoals bijvoorbeeld de buurtkrant.

Hier hoef je geen geld voor te betalen, want de krant verdient zijn inkomsten door advertenties van lokale ondernemers te plaatsen.

De Allerhande van Albert Heijn is ook zo’n tijdschrift. Albert Heijn verdient alleen geld met de Allerhande door er advertenties in te zetten, het tijdschrift zelf is helemaal gratis.


Een verdienmodel kiezen voor jouw bedrijf

Nu je weet welke verdienmodellen er allemaal zijn, is het gemakkelijker om een model voor jouw eigen bedrijf te kiezen.

Voor veel ondernemers is het beste verdienmodel voor hun bedrijf vanzelfsprekend het handels- of abonnementsmodel, maar er zijn ook ondernemers die andere verdienmodellen moeten gebruiken.

Denk hierbij aan het servicemodel of aan het freemium model, waarbij er op een andere manier geld wordt verdiend.

Neem alle verdienmodellen op deze pagina goed door en streep de modellen weg die niet bij jouw bedrijf passen. De modellen die je nu nog over hebt, vergelijk je met elkaar.

Door de modellen goed met elkaar te vergelijken, vind je vanzelf het beste model voor jouw bedrijf.


Meerdere verdienmodellen kiezen: het is mogelijk!

Het is belangrijk om te weten dat je verdienmodellen ook met elkaar kunt combineren: je hoeft niet slechts één verdienmodel te kiezen. Verkoop je bijvoorbeeld auto’s, maar heb je ook een garage?

Dan hanteer je zowel het handelsmodel als het servicemodel. Bied je een freemium aan, die later aangeschaft kan worden als abonnement? Dan combineer je het freemium model met het abonnementsmodel.

Beperk jezelf niet tot één verdienmodel als je er meerdere nodig hebt, want de modellen zijn gemakkelijk met elkaar te combineren.

Overigens houd je het wel altijd bij maximaal twee grote verdienmodellen, want anders wordt de bedrijfsvoering te complex. Je kunt er nog een kleiner verdienmodel bij doen, maar dit maakt jouw taak als ondernemer wel lastiger.

Alle verdienmodellen brengen namelijk bepaalde werkzaamheden en taken met zich mee. Heb je niet meerdere verdienmodellen nodig voor jouw bedrijf? Kies er dan altijd maar eentje.

Alleen als je meerdere modellen nodig hebt, is het relevant er meerdere te kiezen. Heb je er slechts eentje nodig, dan wordt jouw businessmodel te complex met meerdere verdienmodellen. Dit is niet alleen lastig, maar ook onnodig.


Zo. Nu is het tijd om 1 verdienmodel uit te kiezen.

Ik wens je veel succes met je verdienmodel en je business. Wil je graag meer business tips ontvangen schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief.

Laat een reactie achter hieronder.

Wellicht ook interessant: ideeën om eigen bedrijf te starten

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: