12 Tips Voor Zakelijk Bloggen

zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen is een effectieve manier om meer mensen naar je website te trekken. Als je het goed aanpakt, worden leads daadwerkelijk omgezet in een afname van je product of dienst.

Toch weet niet elke ondernemer de kracht van zakelijk bloggen te benutten. Wil je leren hoe je zakelijk bloggen kunt inzetten om succesvol te zijn met je onderneming?

In dit artikel leer ik je:

– Hoe zakelijk bloggen van meerwaarde kan zijn voor je onderneming
– Hoe je expert wordt in jouw vakgebied
– Wat de kracht van social media is bij bloggen
– Hoe bloggen kan bijdragen aan een betere interactie met je doelgroep
– Hoe structureel bloggen zorgt voor een constante stroom van leads

Ben je nieuwsgierig? Met onderstaande 12 tips leer ik je hoe je dit doelgericht oppakt.

P.S. Als je nog niet goed weet wat bloggen is raad ik je aan eerst dit artikel te lezen: wat is bloggen


Tip 1. Onderwijs je doelgroep

zakelijk bloggenBij zakelijk bloggen is het belangrijk dat jij je doelgroep daadwerkelijk aanspreekt. Het is daarom van belang dat jij je doelgroep onderwijst.

Beschrijf in je zakelijke blogs nuttige en waardevolle informatie waar je klanten daadwerkelijk iets aan hebben.

Schrijf bijvoorbeeld over de werking van een bepaald product of hoe de mogelijkheden van een product optimaal kunt benutten. Het gaat erom dat je expert wordt in jouw vakgebied en zakelijk bloggen is daarvoor de perfecte mogelijkheid.


Tip 2. Beantwoord vragen van klanten

beantwoord vragen van klantenJe kunt de bezoekers van jouw website zich in het gesprek met jou mengen, door vragen te beantwoorden van je klanten. Ze voelen zich daardoor gehoord en serieus genomen.

Dit heeft als effect dat ze eerder een product of dienst bij je kopen. Wees hierin uiterst serieus.

Pik bijvoorbeeld een vraag op die via een contactformulier aan je wordt verzonden of lees een review bij een product dat je verkoopt en schrijf hier een waardevol artikel over.


Tip 3. Blog vanaf je bedrijfswebsite

blog vanaf je bedrijfswebisteWaardevolle content schrijven doe je natuurlijk via je bedrijfswebsite. Je kunt hiervoor een aparte blog-pagina aanmaken.

Schrijf altijd unieke content, want dit is goed voor je ranking in Google.

Hoe meer unieke content je schrijft, hoe beter je scoort in de zoekmachineresultaten van bijvoorbeeld Google.


Tip 4. Gebruik foto’s

gebruik foto'sFoto’s doen het altijd goed bij blogartikelen. Uiteraard dient de foto bij het onderwerp van een blog te passen.

Waak ervoor om lukraak foto’s van Google te gebruiken. Je hebt namelijk altijd te maken met auteursrecht. Je kunt beter een professionele fotograaf inschakelen of foto’s inzetten die rechten-vrij zijn.


Tip 5. Creëer een blog-cultuur binnen je team/bedrijf

Creëer een blog cultuurEen fanatieke blog-cultuur kan bijdragen aan een toename van het succes binnen je bedrijf. Content neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen bedrijven, maar ook zoekmachines waaronder Google.

Er zijn talloze bedrijven op te noemen die mede dankzij zakelijk bloggen enorm succesvol zijn geworden. Zorg daarom voor volop creatieve geesten binnen je bedrijf of inspireer werknemers en/of freelancers om volop waardevolle content te schrijven.


Tip 6. Demonstreer positieve resultaten van jouw product of dienst

blog resultatenJe mag jezelf best wel verkopen in de blogs die je schrijft of laat schrijven.

Laat bijvoorbeeld zien wat de positieve resultaten zijn van het product of dienst die je verkoopt.

Maak bijvoorbeeld een YouTube kanaal aan en show daarin wat de meerwaarde is om bij jou te kopen.


Tip 7. Neem bloggen serieus en schrijf regelmatig

schrijf regelmatig een blogAf en toe een blogartikel schrijven, is niet voldoende voor een constante stroom van bezoekers naar je website. Het is belangrijk om structureel zakelijk te bloggen.

Heb je hier zelf onvoldoende tijd voor?

Besteed het dan uit aan een medewerker binnen je bedrijf of schakel een professionele copywriter in.


Tip 8. Vergeet niet te verkopen, voeg een call-to-action toe aan je blogs

vergeet niet te verkopenUiteindelijk is het de bedoeling van zakelijk bloggen dat er niet alleen meer bezoekers naar je website worden getrokken, maar dat je doelgroep ook daadwerkelijk overgaat tot de aankoop van een product of dienst.

Lezers motiveer je om tot aankoop over te gaan door de toevoeging van een call-to-action in je blog.

Prikkel je lezer om een product of dienst bij jouw bedrijf af te nemen.


Tip 9. Zorg dat mensen je artikel delen

delenDe kracht van social media is ongekend. Social media is daarom onmisbaar tijdens zakelijk bloggen. Het stelt mensen namelijk om in staat om jouw blog te delen.

Dit zorgt dat een grotere groep kennismaakt met wie jij bent als ondernemer en de producten en/of diensten die je verkoopt.

Maak daarom actief gebruik van social media en laat het onderdeel uitmaken van elke marketingcampagne die je lanceert.


Tip 10. Gebruik je blog-content voor je e-mail nieuwsbrief

blog content hergebruikenVerspreid je een digitale nieuwsbrief?

Het is een perfect manier om daarin een link te plaatsen naar de wekelijkse blogs die je schrijft.

Nodig mensen uit om te lezen en wijs ze bijvoorbeeld op de tips die je geeft in de zakelijke blogs.

Ongetwijfeld zorgt dit voor een tevreden doelgroep en een betere afname van je producten en/of diensten.


Tip 11. Heb een plan – voor een lange termijn blogstrategie

blog strategie lang termijnZoals ik bij tip 7 al aangaf is het belangrijk om consistent zakelijk te bloggen.

Vind je het lastig om structureel zakelijk te bloggen?

Je kunt natuurlijk gebruikmaken van een content-kalender. Bepaalde onderwerpen en data kun je hierin vastleggen. Dit geeft niet alleen jou zekerheid, maar ook je doelgroep weet daardoor wat ze kan verwachten.


Tip 12. Wees professioneel, maar voeg er een beetje persoonlijkheid aan toe

professioneel en persoonlijkheidNatuurlijk wil je met je bedrijf professionaliteit uitstralen, maar zorg dat je niet teveel vakjargon gebruikt.

Probeer te allen tijde de taal te spreken van de doelgroep die je wilt bereiken.

Je mag best gebruik maken van wat luchtigheid en af toe een grapje of wat humor is ook zeker gewenst.

Het is namelijk niet de bedoeling dat je een saai artikel schrijft, waardoor je doelgroep snel afhaakt.


Zo. Dit waren mijn 12 tips voor zakelijk bloggen.

Wil je weten wat zakelijk bloggen jouw bedrijf oplevert? Schroom dan niet om vandaag nog te beginnen. Ongetwijfeld wordt het ook voor jouw onderneming een groot en blijvend succes!

Wellicht ook interessant: Geld verdienen met bloggen

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: