10 Tips Om Acquisitie Te Plegen

acquisitie plegen

Acquisitie plegen is niet de allerleukste klus voor ondernemers. Alleen wel heel noodzakelijk om brood op de plank te krijgen.

Als zelfstandige ondernemer moet je vooruit blijven kijken om je toekomst te verzekeren. Maar hoe vind je nieuwe opdrachtgevers en hoe houd je de oude contacten in stand?

In dit artikel leer ik je:

– Waarom je actief moet zijn op social media.
– De reden dat je regelmatig een nieuwsbrief moet rondsturen.
– Hoe je met netwerken veel nieuwe klanten kan krijgen.
– Waarom de gunfactor zo belangrijk is.
– …en nog veel meer….

Ik wens je veel leesplezier.


Tip 1. Acquisitie plegen met social media

social mediaSocial media wordt met de dag meer ingezet voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Een actieve houding is de eerste stap in een effectieve marketingstrategie voor acquisitie plegen.

Zorg dat het duidelijk is voor jezelf voor wie jij wil werken of wie jouw producten gaan gebruiken. Bedenk daarna wat hun online gedrag is. Wees actief op social mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. De kans is dan groot dat je klanten bereikt én nieuwe opdrachtgevers vindt.

Social media biedt je nieuwe opties om bekendheid te genereren, autoriteit op te bouwen en uiteindelijk klanten te vinden.

Facebook

Op Facebook kan je een zakelijk account aanmaken via jouw eigen Facebookpagina. Plaats interessante content op Facebook en doe niet alleen aan verkooppraatjes. Het is de bedoeling dat je een dialoog aangaat met klanten en het is niet de bedoeling dat je ze weg jaagt.

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk medium. Het aanmaken van een profiel is de eerste stap, maar het goed gebruik maken van LinkedIn is een ander verhaal. Jouw profiel is het visitekaartje. Jouw klanten of opdrachtgevers lezen deze informatie.

Een duidelijk ingericht profiel geeft de ander goed inzicht in jouw werkervaring en ambities. Ga connecties aan met collega’s en zakelijke relaties, maar sluit je ook aan bij groepen die aansluiten bij jouw vakgebied of branche.

Twitter

Net als bij Facebook is Twitter niet bedoeld voor promotionele praatjes. Vertel wat je op een werkdag doet. Neem de ander mee in je verhaal. Deel kennis dat relevant is voor jouw vakgebied. Kennis delen maakt jou een autoriteit. Hiermee bouw je gedurende de tijd een goede reputatie op.


Tip 2. Gebruik cold calling

cold callingCold calling is telefonische acquisitie. Dit is een veelvuldig gebruikte strategie om de klantenkring uit te breiden.

Cold calling is hetgeen waar sommige ondernemers klamme handen van krijgen. Het bellen van potentiële klanten en hen overtuigen van de noodzaak van jouw dienst of product is een vak apart.

Uiteindelijk kan het voor iedereen zoete koek worden. Bereid je goed voor. Schrijf een goede pitch. Voorkom discussies. Houd voornamelijk je doel in de gaten: een persoonlijk gesprek om een ander nader toe te lichten.


Tip 3. Verstuur een nieuwsbrief naar je mailinglijst

verstuur nieuwsbrievenEen nieuwsbrief sturen is een andere manier om acquisitie te plegen. Verstuur op regelmatige basis 2 keer per maand een nieuwsbrief naar jouw mailinglijst.

In de nieuwsbrief ga je niet alleen voortdurend in op jouw producten en diensten. Deze kan je aanprijzen op je zakelijke website. Vertel in je nieuwsbrief de relevante ontwikkelingen.


Tip 4. Ga meer netwerken

meer netwerkenNetwerken draait om het leggen van contacten, het onderhouden van contacten en het uitbreiden van contacten. Bij netwerken heb je ontmoetingen met andere ondernemers en daarbij vertel je wie je bent, wat je doet en wat je wilt.

Netwerken is één van de belangrijkste taken voor de continuïteit van een bedrijf. Voorbeelden van netwerken zijn het bezoeken van bijeenkomsten, congressen en seminars. Bij deze ontmoetingen maak je kennis met mensen die in hetzelfde vakgebied als jij opereren en wissel je kennis en contacten uit.


Tip 5. Acquisitie plegen met een website

acquisitie plegen met een websiteBedrijven zoeken vaker via internet naar geschikte opdrachtnemers en/of aanbieders voor een dienst of product. Het op internet vinden van een opdrachtnemer gaat eenmaal sneller dan via de telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Alleen goed presenteren bij ontmoetingen is niet voldoende. Je moet ook goed presteren via een zakelijke website. Geef jouw website een professionele uitstraling. Zorg voor een huisstijl die bij jou past en voor een goed werkende website. Dat is de moderne versie van het visitekaartje.


Tip 6. Neem contact op met oude contacten

Neem contact op met oude contactenAcquisitie plegen gaat niet alleen over het opzoeken van nieuwe contacten. Acquisitie plegen draait ook om het warm houden van je bestaande relaties. Wanneer jij je huidige netwerkcontacten niet goed onderhoud, slinkt je netwerk en daarmee ook je kans op nieuwe opdrachten.

Zorg dat je herinnerd blijft. Ga ergens een kopje koffie drinken. Benader de klant persoonlijk via de telefoon. Of nodig hem uit op je kantoor.

Stel dat jij een opdracht goed hebt uitgevoerd, maar het contact met de opdrachtgever verwatert een beetje. Zorg dan dat je de opdrachtgever na een bepaalde periode weer benaderd. Hierdoor haal jij jezelf weer onderaan de kaartenbak vandaan.


Tip 7. Maak er dagelijkse taak van

dagelijkse taakMaak van klantenwerving een dagelijkse taak. Als ondernemer heb je klanten nodig om te blijven bestaan. Dat betekent dat er altijd werk aan de winkel is.

Ook al zit je agenda tjokvol, heb je een hekel aan acquisitie plegen en heb je momenteel voldoende werk, dan is het belangrijk dat je klanten blijft werven. Anders val je op een gegeven moment in een diep gat, zonder inkomen. Maak dus elke week tijd vrij voor het plegen van acquisitie.


Tip 8. Creëer de juiste gunfactor

gunfactorEen gunfactor is heel belangrijk in de ondernemingswereld. De doorslaggevende reden voor klanten om voor jouw product of dienst te kiezen ligt niet alleen aan jouw vakkennis en jarenlange ervaring.

Het is ook een ‘onderbuikgevoel’ waar klanten graag op afgaan. Er moet een gevoel zijn van vertrouwen en zekerheid bij jou. Ze moeten geloven dat de opdracht bij jou in goede handen zal zijn.

Beloof minder en maak meer waar. Dat is de gunfactor. Meer beloven en minder waarmaken is dodelijk voor het vertrouwen van de klant naar jou. De remedie is daarom eenvoudig. Creëer de juiste ervaring, maak afspraken, doe beloftes en kom ze na.

Het is heel eenvoudig. Denk niet moeilijk. Beloof dat je bijvoorbeeld maandag het beloofde artikel verzend en doe dat ook.


Tip 9. Voer een direct mailing campagne uit

direct mailing campagneVerzamel contacten op basis van het adressenbestand van de Kamer van Koophandel of de Gouden Gids. Wek in deze mail de nieuwsgierigheid op door de juiste woorden te gebruiken. Zorg dat de lezer zich direct herkent in jouw verhaal. Druk op de knop ‘pijn voorkomen’, ‘pijn’ of ‘plezier’.

Een goede e-mail is geen standaard stuf verhaaltje. Je moet opvallen. Schrijf daarom content die eruit spat. Neem de lezer mee in jouw producten en diensten en vertaal het naar de relevantie voor de lezer.


10. Online Adverteren

online adverterenEen veelvuldig gebruikte manier om acquisitie te plegen is middels het adverteren. Voor adverteren kan je kiezen uit offline adverteren, maar ook online adverteren.

De keuze hiervoor is afhankelijk van jouw doelgroep. Is deze met name op internet te vinden? Maak dan gerbuikt van online adverteren in met bijvoorbeeld Google Adwords.

Via advertenties kan je kort en krachtig iets vertellen over jouw product of dienst en een knetterende call-to-action achterlaten.


Zo. Dit waren mijn 10 tips om je Acquisitie te plegen.

Heb je zelf nog een goede tip om acquisitie te plegen, laat het hieronder weten…

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: