Assortiment Webwinkel

assortiment webwinkel

Een groot assortiment is helemaal niet nodig om succesvol te zijn met je webwinkel.

Juist de webwinkels met een klein assortiment draaien de meeste winst.

Met mijn (ex) webwinkel Notenstore.nl had ik een omzet van €225.000 per jaar, met minder dan 100 producten.

Het hebben van een klein assortiment heeft alleen maar voordelen:

1) Doordat je een klein assortiment heb is de doorloopsnelheid van je voorraad hoog.

Met Notenstore had ik voorraad van ongeveer 10.000 euro, en een doorloopsnelheid van bijna 2 keer de voorraad.

Deze voorraad kon ik financieren uit de cashflow van de omzet .

De omzet lag rond €18.500 per maand en ik had een betaaltermijn van 21 dagen bij mijn leverancier.

2) Je verkoopt alleen maar producten die goed verkopen.

20% van je assortiment zorgt voor 80% van de omzet.

Doordat je alleen maar hardlopers verkoop heb je geen derving of ‘liggende voorraad’.

3) Je heb weinig bedrijfsruimte nodig, waardoor je een hoge omzet per vierkante meter hebt.

Ik had met Notenstore een bedrijfsruimte van 60m2 begane grond + 40m2 entresol waar ik mijn kantoor had.

Ik huurde dit bedrijfspand voor €695 per maand.

Deze ruimte was meer dan genoeg.

Als ik toen een huis had met een grote garage had ik niet eens hoeven te huren.

4) Kost minder tijd

Met een groot assortiment heb je enorm veel extra werk. Je moet waarschijnlijk bij meerdere leveranciers inkopen.

Je hebt een magazijn vol verschillende producten, waardoor je een voorraadsysteem moet bijhouden.

Bij een klein assortiment heb je al dit extra werk niet.

5) Kans op fouten is stuk kleiner

Met een groot assortiment is de kans op fouten groter.

Medewerkers die het verkeerde product opsturen naar de klant.

Leveranciers die verkeerde producten leveren etc. etc.

6) Hogere posities in Google

Door je assortiment klein en gericht te houden op een niche, zul je hogere posities werven in Google.

Als je de breedte in gaat, zul je geen hoge posities bereiken.

Erg belangrijk want Google wil de meest relevante resultaten tonen.

Een webwinkel met van alles en nog wat is niet relevant in de ogen van Google.

7) Hogere conversie

Een ander probleem met een groot assortiment is dat je de keuzestress bij klanten verhoog.

Als een klant moet kiezen uit 10 verschillende opties van hetzelfde producten, maak je het de klant alleen maar lastiger om een keuze te maken.

8) Meer korting bij je leverancier

Hoe meer je gaat verkopen van 1 product hoe meer korting je kunt bedwingen bij je leverancier.

9) Je valt een stuk beter op

Met een klein assortiment in een specifiek niche zul je beter opvallen.

Mensen zullen je webwinkel zien als ‘de specialist’ en daardoor sneller bij jou kopen.

10) Meer vrijheid voor jezelf.

Het meest belangrijke is dat je meer vrijheid voor jezelf creëert.

Want met een klein assortiment bespaar je veel tijd en hou je ook meer winst over.

Je kan hier lekker van gaan genieten met je familie en vrienden.

Zo…Nu begrijp je waarom een klein assortiment beter is.

Wil je ook graag een webwinkel beginnen?

Of…

Je hebt al een webwinkel, maar deze is nog niet succesvol en je wilt hier graag wat aan doen?

Word dan nu lid van de Webwinkel Academy >

Veel Succes.

-Stefan

P.S. Laat hieronder een reactie achter?

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: