5 tips Om Je Marketingstrategie Te Waarborgen

marketingstrategie

Je marketingstrategie waarborgen? Veel ondernemers stellen een marketingstrategie op voor hun bedrijf, maar voeren deze strategie uiteindelijk nooit uit. Dit kan komen omdat ze er geen tijd voor hebben of geen tijd voor vrij willen maken, maar ook omdat ze niet zo goed weten waar ze moeten beginnen.

Heb jij een marketingstrategie geschreven voor je bedrijf en wil je deze strategie echt uitvoeren?

In dit artikel leer je:

– Wat je kunt doen om motivatie te krijgen voor het uitvoeren van je strategie.
– Hoe je een marketingplan of marketingkalender kunt ontwikkelen.
– Hoe je content ideeën kunt bedenken voor je bedrijf.
– Hoe je het uitvoeren van je strategie kunt delegeren aan je medewerkers.
– Hoe je professionele hulp kunt krijgen bij het uitvoeren van jouw strategie.

Door de informatie in dit artikel te lezen, weet je zeker dat je snel aan de slag gaat met jouw marketingstrategie en je bedrijf op deze manier naar een hoger niveau tilt.


Tip 1: De mentale voorbereiding: maak er een prioriteit van

mentale voorbereidingVeel ondernemers zeggen geen tijd te hebben voor het uitvoeren van hun promotionele strategie. Ook als je het erg druk hebt, is dit geen goede reden om de strategie dan maar links te laten liggen.

Je hebt namelijk wel tijd om de strategie uit te voeren, maar ziet het uitvoeren van je strategie niet als prioriteit. Dit betekent dat je de tijd die je eventueel aan het uitvoeren je strategie kunt besteden, in andere dingen steekt.

Om hier verandering in te brengen, maak je de mentale stap om het uitvoeren van jouw strategie een prioriteit te maken. Bedenk voor jezelf waarom het uitvoeren van de strategie zo belangrijk is en wat je hieruit kunt halen.

Heb je voor jezelf bepaald wat je uit de strategie kunt halen, dan heb je meer motivatie om aan het uitvoeren van je strategie te gaan werken. Het uitvoeren van de strategie wordt een prioriteit.


Tip 2: Ontwikkel een marketingplan of marketingkalender

marketingplanen marketingstrategie geeft je een duidelijk beeld van de richting die je met jouw bedrijf in wil gaan, maar het is nog niet echt een concreet plan.

Omdat de strategie nog niet echt concreet is, vinden veel ondernemers het lastig om hiermee aan de slag te gaan. Zij steken hun tijd liever in concrete taken, waar ze meteen resultaten uit kunnen halen.

Om ervoor te zorgen dat je toch met je strategie aan de slag gaat, maak je de marketingstrategie concreet.

Dit doe je door een marketingplan of marketingkalender te maken, waar je precies in noteert wat je gaat doen voor de marketing van jouw bedrijf, wanneer je dit gaat doen en welke doelstellingen je hiermee wil behalen.

Het marketingplan of de marketingkalender is in feite een concrete uitvoering van de wat algemenere strategie, waar je meteen mee aan de slag kunt.

Lees ook alles over: internet marketing


Tip 3: Bedenk content ideeën

Bedenk content ideeënHeb je jouw marketingplan of marketingkalender eenmaal opgesteld, dan kun je content ideeën gaan bedenken die binnen dit plan of deze kalender vallen.

Bedenk voor jezelf wat je op je website wil zetten, wat voor blogberichten je wil schrijven voor je bedrijf, welke social media kanalen je in wil zetten voor je organisatie en wat je precies op deze websites wil communiceren.

Wil je een e-mail nieuwsbrief starten in het kader van e-mailmarketing? Dan noteer je ook wat je voor berichten via de mail wil versturen.

Het bedenken van content ideeën is een concrete manier om je plan tot uitvoering te brengen. Je schrijft niet op wat voor content je zou willen delen, maar noteert per dag welke content je op welk kanaal gaat delen en waarom (met welke doelstelling).

Voor iedere week maak je een nieuw content plan, waar je iedere week weer mee aan de slag gaat om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Door een content plan te maken blijf je consistent in je communicatie, maar weet je ook zeker dat je geen grote evenementen mist.

Zo plan je op dagen als kerst, oud en nieuw en andere feestdagen speciale content in, zodat je overal optimaal op in kunt spelen met jouw bedrijf.


Tip 4: Automatiseer en delegeer

delegeerHeb je eenmaal een content plan gemaakt, dan zie je pas hoeveel tijd en energie het eigenlijk kost om jouw bedrijf goed op de kaart te zetten. Kun je dit niet alleen? Dan automatiseer je het proces zo veel mogelijk en delegeer je alle taken of bepaalde taken in het content plan.

De beste manier om jouw strategie te automatiseren, is door programma’s te gebruiken om het posten van content gemakkelijker te maken. Denk hierbij aan programma’s om e-mailnieuwsbrieven te maken, maar ook aan programma’s om al je social media activiteiten te monitoren. Plan berichten in, houd alle activiteiten op social media in de gaten en speel overal zo snel mogelijk op in. Zo benut je alle kansen van de social media netwerken en ben je optimaal aanwezig op het internet.

Voor het delegeren van de marketingactiviteiten van je organisatie, raden wij je aan om een ervaren medewerker met marketingachtergrond in te zetten. Dit kan iemand zijn die op de marketingafdeling van je bedrijf werkt, marketing gestudeerd heeft of in ieder geval ervaring heeft met het uitvoeren van marketingacties.


Tip 5: Zoek een coach die je scherp houdt

zoek een coachBen je eenmaal goed bezig met de marketingactiviteiten van jouw bedrijf, dan wil dit niet zeggen dat je actief blijft.

Heb je het een keer druk met andere dingen binnen de organisatie, dan kan het zomaar gebeuren dat de marketingactiviteiten van je organisatie weer op een lager pitje komen te staan.

Door een coach in de arm te nemen voor de marketingactiviteiten van jouw bedrijf, blijf je scherp. Gaat het goed, dan krijg je een complimentje. Kan het beter, dan krijg je feedback over de marketingactiviteiten van jouw bedrijf.

Laat je de marketing van je organisatie weer een beetje links liggen, dan word je op de vingers getikt.

Je kunt iemand binnen de eigen organisatie aanstellen om je marketingcoach te worden, maar je kunt ook een externe professional inhuren om deze taak op zich te nemen.

Een voordeel van een interne coach is dat je altijd coaching kunt krijgen en hier niet veel voor hoeft te betalen. Een nadeel van een interne coach is dat je niet altijd de beste begeleiding krijgt, zeker als deze persoon zelf ook andere taken heeft of als de persoon in kwestie geen marketingachtergrond heeft.

Een voordeel van het inhuren van een externe coach, is dat je de beste tips en ondersteuning krijgt. Een nadeel van het inhuren van een externe coach, is dat dit over het algemeen vrij prijzig is.

Door de voordelen en nadelen van een interne coach en een externe coach tegen elkaar af te wegen, kom je er vanzelf achter welke coach het beste bij jou past. Ik raad je aan om goed na te denken over je keuze, zodat je de beste marketingondersteuning krijgt en de marketingstrategie van je bedrijf echt op het hoogste niveau uit blijft voeren.


Zo. Dit waren mijn 5 tips om je Marketingstrategie te waarborgen..

Heb jezelf nog een tip, laat het hieronder weten.

Verwant: Hoe kom je aan klanten

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: