Startende Ondernemer: 15 Tips Voor Startende Ondernemer

startende ondernemer tips

Ben je een startende ondernemer?

Het is een droom die veel mensen hebben: een eigen onderneming opzetten om hiermee goede zaken doen. Zelfstandig zijn betekent meer afwisseling, meer werken vanuit je eigen ambities, kortom: meer vrijheid.

Een bedrijf beginnen is een spannend gegeven, omdat er vele elementen zijn waar je rekening mee moet houden. Ken je de markt? Is er een doelgroep voor jouw dienst of product? Hoe communiceer je jouw dienst of product?

In Nederland zijn er ieder jaar veel mensen die enthousiast als startende ondernemer beginnen. Het opzetten van een eigen bedrijf blijft volgens de statistieken namelijk zeer populair onder Nederlanders. Maar hoe begin je eigenlijk als startende ondernemer?

Om beslagen ten ijs te komen, zet ik 15 tips op een rij die essentieel zijn voor het opzetten van je eigen bedrijf.


Startende ondernemer

Als startende ondernemer heb je een groot takenpakket waar je aan moet voldoen. De belangrijkste is een gezond inkomen te verwerven, of je nu ZZP’er of MKB’er bent. Er komt veel bij kijken als je een bedrijf opstart.

Onderschatting van alle taken die je als ondernemer moet uitvoeren kan nadelige effecten hebben. Het kiezen voor het zelfstandig vormgeven aan je werk is al een erg moedige stap. Lef hebben blijft belangrijk in je werk als zelfstandige professional.

Het proces van ondernemen gaat gepaard met fouten maken, dit is vooral een leerproces. Door veel ervaring op te doen, ben je in staat meer projecten of diensten tot een succes te maken.

Overigens is het zelfstandig ondernemen een commerciële klus. Zonder je eigenheid te verliezen kun je jouw diensten of producten op de kaart zetten op een natuurlijke manier, een wijze die past bij je eigen persoonlijkheid.

In alles wat je doet als onderneming moet overtuiging zitten. Als startende ondernemer krijg je meer inzicht door de volgende tips.


1. Kies je rechtsvorm

kies je rechtsvormDe rechtsvorm is van invloed op je belastingverplichtingen en je aansprakelijkheid. Deze vorm kun je later wanneer wenselijk weer wijzigen. Een éénmanszaak is populair, maar bedenk goed welke rechtsvorm aansluit bij je ondernemingsplan. Wanneer je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel krijg je een KVK-nummer.

Door de belastingdienst wordt je BTW-nummer verstrekt. Elke rechtsvorm heeft andere verplichtingen ten aanzien van bijvoorbeeld de belastingdienst. Dit is belangrijk om vooraf al uit te zoeken.


2. Het ondernemersplan.

ondernemersplanBepaal je doel. Wat wil je met je eigen bedrijf bereiken? Wees hier realistisch in en bepaal door deze doelstelling je strategie. De hamvraag is namelijk: hoe? Onontbeerlijk bij ondernemers is dus het ondernemerssplan.

Als startende ondernemer zet je hierin je doelen, je visie, een concrete uitwerking van je producten of diensten en heldere informatie rondom je missie. Een belangrijk element van het plan is je begroting.

Deze begroting is leidend voor je voortgang. Wanneer je met geldverstrekkers als fondsen of kredietverstrekkers te maken hebt, dient een begroting zeer nauwkeurig te zijn. Zo kunnen deze partijen een duidelijk beeld hebben over waarin ze investeren.


3. Bedrijfsnaam

Wees vooral duidelijk in je naam. De naam is pakkend en benadrukt de boodschap van het bedrijf bij klanten. Let op voor concurrentie of een misleidende naam. Het merkenregister kan helpen wanneer je niet zeker weet of je naam al gebruikt wordt door een ander.

Wanneer je een naam hebt gevonden, kun je een logo laten maken dat aansluit bij jouw gedachtegoed.

Lees ook eens dit artikel: bedrijfsnaam bedenken


4. Administratie

Je ontkomt er als startende ondernemer niet aan, tenzij je een startkapitaal hebt om al meteen iemand in dienst te nemen voor de administratie. Je moet deze klus, die vaak als vervelend wordt ervaren, zorgvuldig uitvoeren.

Het is bekend dat het hier bij veel zelfstandige mis gaat. Het is zinvol alles goed bij te houden; elke uitgave en inkomsten, inclusief het bewijs hiervan. Door al meteen geordend te werken, door bijvoorbeeld alles op datum ingedeeld in een map te bewaren, zorg je al voor veel tijdwinst en overzicht.

Je weet zo zelf beter hoe je er voor staat of wat je bijvoorbeeld nog moet betalen. Let ook op de bewaarplicht van de belastingdienst, dus bewaar alle gegevens zorgvuldig.


5. De markt

Het is voornaam de markt goed te kennen. Heb je bijvoorbeeld zicht op de concurrentie? Weet je voor wie je de dienst of het product levert? Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in de sector is belangrijk. Meer zicht op de markt betekent ook dat je er eenvoudiger op kan inspelen.


6. Prioriteiten stellen

Als startende ondernemer is focus een ander belangrijk gegeven. Je wilt je bedrijf uiteraard tot een succes maken, maar dat betekent dat je de focus niet op randzaken moet leggen. Misschien kost het wat, maar uitbesteden van taken kan uiteindelijk meer opleveren op termijn.

Tijd is namelijk erg kostbaar. Time-management is dus raadzaam. Wil je hard werken, zorg dan ook dat je niet gestoord wordt voor kleine taken. Maak desnoods een weekplanning.


7. Prijsbeleid

Hanteer een voldoende hoge vergoeding. Een startende ondernemer wilt graag een klantenbestand opbouwen. Vele ondernemers gebruiken hiervoor een laag tarief om klanten te werven. Bedenkt: wat weinig kost, heeft weinig waarde. Bovendien is de eventuele toekomstige onderhandelingspositie zo erg beïnvloedt. Je biedt kwaliteit, laat dit dan ook in de prijs doorschemeren.


8. Klantcontact

De klant is de bron van inkomst. Acquisitie is noodzakelijk. Denk dus vooruit: hoe kun je de potentiële klant ontmoeten? Ga naar netwerkbijeenkomsten, gebruik social media, verstuur nieuwsbrieven of ga gewoon eens langs bij mogelijke klanten ter informatie.


9. Uit je comfort-zone

Zoals gezegd, voor jezelf beginnen is lef hebben. Dat betekent dat je dit ook moet blijven toepassen. In je comfort-zone blijven levert geen nieuwe mogelijkheden of kansen op. De reden dat veel bekende bedrijven zoveel succes hebben is omdat ze risico genomen hebben. De moeilijke weg levert meer op, omdat de makkelijke weg al te druk is.


10. Blijf optimistisch

Jij bent als startende ondernemer de katalysator van je bedrijf. Op het moment dat je het hoofd laat hangen, kent het hele bedrijf een dip. Zaken gaan soms niet zoals je wilt en soms loop je tegen veel problemen op. Keihard werken wordt dan op de korte termijn niet beloond. Een positieve instelling zorgt dat de onderneming blijft draaien.


11. Netwerken, netwerken, netwerken.

Een relevant netwerk is ontzettend belangrijk. De kwaliteit en sterkte van je netwerk kan bepalen of je slaagt met je onderneming. Investeer in je netwerk en bouw nieuwe contacten op. Ga naar bijeenkomsten en leg contact.


12. Pitch

Heb je een pitch? Een manier om je kort en bondig te introduceren bij anderen? Om te kunnen netwerken is het wel van belang jezelf kernachtig te kunnen introduceren: wie ben je, wat doe je, waar sta je voor. Leg hierin ook de focus op wat jij voor een ander kan betekenen, wat jij oplost.


13. Echtheid

Je bent het gezicht van je eigen bedrijf. Zoek de mensen op die interessant zijn voor je onderneming. Je moet hierin als startende ondernemer bij jezelf blijven. Je anders voordoen dan je bent kan nadelige consequenties hebben voor je bedrijf. Het meest aantrekkelijke aan jouw benadering moet zijn dat jij gelooft in je eigen dienst of product. Blijf je jezelf, dan schep je ook meer vertrouwen.


14. Blijf onderzoeken

Niet alleen onderzoek op je klanten is voornaam – wie zijn ze, waar bevinden ze zich – maar ook je vak. Zijn er bijvoorbeeld interessante partners waar samenwerkingen mee mogelijk zijn? Heeft de klant te maken met nieuwe problemen waar nog geen oplossing voor is? Zijn er andere manieren om nieuwe klanten te benaderen? Onderzoek levert nieuwe informatie op die je kunt inzetten in je onderneming.


15. Vraag feedback

Zelfs als je een zeer onderscheidend en origineel concept hanteert voor je bedrijf: creëer een klankbord. Mensen uit de sector die je van feedback kunnen voorzien. Dit kan nieuwe informatie opleveren om je diensten of producten te verbeteren. Ook kan het zorgen voor een betere communicatie. Bevraag derden op je gang van zaken en sta open wanneer zij je van feedback voorzien. Dit is geen negatief commentaar, maar een mogelijkheid je onderneming nog beter te maken.

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: