3

Webwinkel Beginnen – Hoe Start Je Een Online Webshop!

webwinkel beginnen

Wil jij een webwinkel beginnen? In dit artikel leer ik je hoe dit werkt.

Een online winkel bouwen is een fantastische manier om online geld te verdienen. Maar het is moeilijk om te weten waar te beginnen.

Het goede nieuws is dat je niet veel geld, tijd of technische kennis nodig hebt om een online webwinkel te bouwen.

Wat je moet weten, is welke hulpmiddelen je moet gebruiken en hoe je ze moet gebruiken.

Leren hoe je vanuit het niets een online webshop moet bouwen, kan ontmoedigend zijn.

Ik weet dit uit praktijk.

Toen ik in 2016 mijn eerste webwinkel zelf ging bouwen, had ik al vijf jaar de webwinkel Notenstore.

Notenstore heb ik laten bouwen door een internetbureau gespecialiseerd in webshops.

Dus het was wel even moeilijk om door te krijgen hoe alles werkt.

Als jij graag een eigen webwinkel wil en niet weet waar je moet beginnen, dan is dit artikel voor jou.

In dit artikel laat ik je de beste manier zien om een online winkel te maken. Of je nu een winkel wilt bouwen voor je bedrijf, of online wilt verkopen voor een beetje extra inkomsten, je bent op de juiste plek.

Bij het einde van dit artikel heb je een complete handleiding om je eigen succesvolle webwinkel te starten.

Laten we beginnen…

De Basis – De Enige 3 Manieren Om Een Webwinkel Te Laten Groeien

Ik wil je allereerst de basis van een webwinkel uitleggen.

Ik sprak een tijdje terug een ondernemer die kaas verkoopt op markten. Hij heeft daarnaast een webwinkel in kaas.

Ik vroeg aan hem: ‘Hoe gaat het met de webshop?’

Zijn antwoord:

Ik heb per maand ongeveer 25 bestellingen. De gemiddelde orderwaarde is rond de 35 euro per bestelling. Ik heb wel het idee dat de vraag wat aantrekt.

Ik weet meteen dat hij er geen verstand van heeft.

Dit zit namelijk zo:

Bij een webwinkel draait het allemaal om de cijfers.

En de cijfers liegen niet… Je kan ze niet verdraaien of mooier maken.

De formule is als volgt:

Aantal bezoekers X conversie = aantal bestellingen

Aantal bestellingen X orderwaarde = omzet

De vraag naar kaas trekt niet aan, maar:

  1. Hij krijgt meer bezoekers
  2. Orderwaarde is omhoog gegaan
  3. De conversie is verbeterd.

Heb je weleens gehoord van Jay Abraham?

Jay Abraham is een wereldwijd bekende Business Coach.

Er zijn volgens hem drie manieren om elk bedrijf te laten groeien.

  1. Verhoog het aantal klanten.
  2. Vergroot de transactie grootte.
  3. Verhoog de verkoop frequentie.

Zie je, precies het gene wat je met een webwinkel moet doen.

  1. Verhoog het aantal bezoekers
  2. Vergroot de orderwaarde
  3. Verhoog de conversie/ frequentie

En nu komt het mooie:

Wanneer je slechts een van de variabelen optimaliseert, is de groei lineair. Maar wanneer je 2 of alle 3 van de variabelen tegelijkertijd optimaliseert, is je groei exponentieel omdat je een hefboom creëert.

Wil jij een succesvolle webwinkel?

Het enigste wat je moet doen is FOCUSSEN op deze 3 variabelen.

Dat is het. Er is geen vierde of vijfde variabel.

Laten we nu echt gaan beginnen… ?

Webwinkel beginnen: Stappenplan

Stap 1) Beslis wat je gaat verkopen

Zonder product(en) kan je geen webwinkel starten.

Je moet gaan beslissen welke producten je wilt gaan verkopen.

Ik heb alvast voor je een lijst met 500 kansrijke niches gemaakt.

Download gratis:  500 Kansrijke Niches waarin je een webwinkel kunt starten.

Heb je nog steeds geen product?

Hieronder ga ik 5 manieren laten zien om een geschikt product te vinden:

Manier 1: Kies een product dat al veel wordt verkocht

Succesvolle ondernemers zijn meester in het maken van slimme keuzes.

Als starter in de e-commerce markt moet jij dit ook doen.

Daarom raad ik je aan om product te kiezen waar al heel veel van wordt verkocht.

Dan weet je zeker dat er een markt voor is.

Voor het vinden van deze producten kan je het beste naar de allergrootste webwinkel ter wereld gaan: Amazon

Selecteer een department en kies een product.

Zoek uit welk product het populairst is en whalaa je hebt een product.

Manier 2: Passie of interesse

Het fijnste is om een product te kiezen waarin je ook echt bent geïnteresseerd.

Want zonder passie en toewijding wordt je webwinkel gegarandeerd een flop.

Hier zijn een paar vragen om te overwegen bij het maken van een lijst met ideeën:

  •     In welke producten, niches of branche heb je een passie of interesse?
  •     In welke producten, niches of industrieën zijn je vrienden gepassioneerd?
  •     Welke pijnpunten heb je in je eigen leven?

Je rijd bijvoorbeeld paard. Start dan een webwinkel in de paardensport.

Manier 3: Product trends bekijken

Een goede plek om je zoektocht naar productideeën te starten, is om naar trends in producten te kijken.

Je kan online zoeken op trends in  …..

Als je vervolgens een lijstje met ideeën hebt verzameld, kun je deze verder onderzoeken.

Google heeft een prachtige tool genaamd: Google Trends

Met deze tool kun je op elk keywoord kijken wat de trend is in het zoekverkeer.

Kies een product met een stabiel of met een opgaande trend.

Manier 4: Zoekwoord planner

Wil je weten hoeveel mensen er maandelijks zoeken naar je gekozen product?

Gebruik dan de zoekwoord planner om dit te onderzoeken.

Is het zoekvolume laag, dan is beter om een ander product te kiezen.

Tenzij je product heel hoog geprijsd is bijvoorbeeld een apparaat van 1000 euro p/stuk.

Manier 5: Producten uit het buitenland

Kies voor buitenlandse producten / merken die nog niet op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn.

Je kunt bijvoorbeeld een webwinkel starten in sieraden.

De sieraden ga je inkopen in Turkije, zodat jij unieke sieraden gaat verkopen in je webwinkel.

Ik heb je nu vijf verschillende manieren laten zien die je kunnen helpen bij het vinden van een geschikt product.

Er zijn vast nog veel meer manieren…

Maar wees creatief en je zult zeker een geschikt product vinden.

Op naar de volgende stap…

Stap 2) Koop een geschikte domeinnaam voor je webwinkel

Om je webwinkel te starten heb je ook een domeinnaam nodig.

Wacht even, wat is een domeinnaam eigenlijk?

Een domeinnaam is een URL die je winkel identificeert.

Hieronder staat mijn webwinkel URL, met de domeinnaam vetgedrukt.

Noten Kopen > https://www.nutsupply.com/nl/noten

Dit is het primaire domein. Dit is wat klanten zien in de adresbalk en Google zoekt.

Denk aan je domeinnaam als het bord dat boven een echte winkel in de winkel hangt.

Een domeinnaam moet zo kort mogelijk zijn.

Dit zorgt ervoor dat mensen de naam makkelijk kunnen onthouden.

Gebruik geen moeilijke woorden in de domeinnaam. Je moet ook geen cijfers of streepjes gebruiken in de domeinnaam.

Kijk of je de naam van je product kunt verwerken in de domeinnaam.

Als extensie kan je het beste .nl/.be of .com gebruiken.

Er zijn vele andere extensies, maar deze zijn het meest professioneel.

Als je een naam registreer bijvoorbeeld www.kroonluchterstore.nl

Registreer dan ook .be en .com, je wilt niet dat een concurrent er met jouw naam vandoor gaat.

P.S. Stel dat er al een www.kroonluchterstore.com webwinkel actief is, ga dan zelf a.j.b. deze webwinkel ook niet dwarszitten en onder de .nl je webwinkel starten.

Kijk ook of de meervoud nog vrij is en registreer deze ook www.kroonluchtersstore.nl

Stap 3) De Software kiezen waarmee je jouw webwinkel gaat bouwen

Om een online webwinkel te starten, is stap 3 om de juiste software te kiezen.

Je webwinkel software vormt de basis van je webwinkel.

Er zijn vele pakketten op de markt. Elk pakket heeft zijn voor- en nadelen.

Je moet er eentje uitkiezen en direct gaan beginnen.

Ik kan dit niet genoeg benadrukken:

Het belangrijkste is om je winkel te lanceren en online te gaan.

Met elk van mij aanbevolen e-commerceplatforms kun je wijzigingen aanbrengen wanneer dat nodig is.

Ik heb zelf veel ervaring met Magento, Lightspeed en WooCommerce.

In mijn ogen zijn dit ook de beste pakketten op de markt :).

Ik zal dit kort toelichten

Magento

Magento is de Ferrari onder de webwinkel software pakketten. Mijn (ex) webwinkel Notenstore draait op Magento.

Het pakket is zeer stabiel en geschikt voor elke webwinkel. Of je nu 100 of 10.000 producten verkoop met dit pakket kan het.

Een Magento webwinkel bouw je niet zelf maar moet je bij een internetbureau laten bouwen. Dit pakket is daarom niet geschikt voor een startende webwinkel. Het risico is te groot voor de investering die je moet doen.

Ik betaalde in 2011 € 7.500 voor mijn Magento webwinkel. Alleen het voordeel van 2011 was dat een webshop binnen een paar weken bovenaan stond in de zoekresultaten.

Het algoritme van Google is de laatste jaren zo erg veranderd, dat een nieuwe website / webwinkel niet meer binnen een paar weken bovenaan staat. Daarnaast heb je veel meer concurrentie dan toen het geval was.

Je kan je geld beter investeren in de marketing van je webwinkel.

Voor het Magento pakket kies je als je Internationaal wilt gaan of als je tonnen omzet draai, want het grote voordeel is dat je vanuit 1 Backoffice meerdere webwinkels in Magento kunt draaien.

Ik moet wel toegeven dat ik zelf niet meer zou kiezen voor Magento. Ik zie niet meer de toegevoegde waarde van z’n zwaar pakket als Magento is.

Lightspeed

Ik heb zelf de webwinkel Nutsupply.com op Lightspeed draaien. Lightspeed is een fijn pakket om mee te werken.

Je hoeft niet zoals bij Magento te investeren, want je betaald enkel een jaarlijks bedrag.

Het nadeel van Lightspeed is dat pakket niet geschikt is voor starters. Je moet bij Lightspeed meteen een jaarabonnement afsluiten van € 588. Zonde van je geld, want het duurt maanden voordat je webwinkel wat organische bezoekers krijgt.

Een ander groot nadeel is dat je vrij beperkt bent in het aanpassen van de standaard templates. Je moet een internetbureau inschakelen die kennis heeft van de Lighstpeed Software om de aanpassingen te laten doen.

Nog een nadeel is dat je geen meerdere webwinkels in een backoffice kan hebben zoals bij Magento.

Het is wel mogelijk om verschillende webwinkels te koppelen, dan hoef je niet telkens met aparte wachtwoorden in te loggen. Je kan dan in het dashboard wisselen tussen de webwinkels die je hebt.

WooCommerce

Ik ben in 2017 groot fan van WooCommerce geworden. WooCommerce is een plugin die je op elke WordPress website kan installeren. Een paar jaar terug was het allemaal nog niet stabiel, maar nu is het in mijn ogen het beste pakket beschikbaar.

WooCommerce is gratis. Wereldwijd werken er duizenden mensen met deze software. Het wordt continue verbeterd en geupdate.

Met WooCommerce kan je alle kanten op, zonder dat je een internetbureau hoeft in te schakelen. Er zijn voor elk gewenste mogelijkheid ‘standaard’ plugins beschikbaar.

Er zijn geen vaste kosten, enkel je hosting dit kost 5 euro per maand.

Je kan een WooCommerce webwinkel zelf bouwen.

In de Webwinkel Academy leer ik je hoe je een webwinkel bouw met WooCommerce in nog geen drie uur tijd.

Stap 4) Betalingen ontvangen

Om betalingen te kunnen ontvangen heb je een payment service provider (PSP) nodig.

De PSP markt is de laatste jaren sterk geconsolideerd.

Dit houd in dat je geen vaste kosten meer hoef te betalen.

Bij Notenstore zat ik bij ICEPAY en betaalde 40 euro p/mnd aan vaste kosten + kosten per transactie.

Ik gebruik nu Mollie. Geen vaste kosten.

Mollie werkt eenvoudig en ik heb nog nooit problemen gehad.

Stap 5) Verzenden

Je pakketten versturen binnen Nederland doe je met PostNL.

Ik deed met Notenstore per jaar rond 4000 pakketten.

Per jaar misschien 2 keer schade echt peanuts op 4000 pakketten ?

Ik heb met Notenstore ook een half jaar bij DPD gezeten. Dit is geen aanrader.

Met DPD had ik bijna wekelijks schade. De noten zitten verpakt in plastic emmers en potten.

Bij DPD gingen de deksels stuk.

Ik denk dat het probleem lag bij de chauffeurs van DPD. Die gingen heel ruig om met de pakketten.

Als je besluit met DPD te versturen, zorg dan voor stevige verpakking. Daarnaast zullen mensen klagen over de track en trace van DPD die is niet duidelijk. Je bent gewaarschuwd:)

Als je net begint raad ik je aan om je pakketten bij postkantoor af te geven.

Je kan daarna of een contract met PostNL afsluiten of via verzendsoftware je pakketten versturen.

Ik betaalde rond 5 euro per pakket.

Stap 6) Categorieën en Producten toevoegen aan je webwinkel

De laatste stap is om je categorieën en producten toe te voegen aan je webwinkel.

Immers, het verkopen van producten en online geld verdienen, daar draait het allemaal om, toch?

Zorg eerst dat je de webwinkel gaat verdelen in categorieën.

In de menubalk kan je de belangrijkste hoofdcategorieën plaatsen.

Heb je meer categorieën?

Je kan er natuurlijk meer aanmaken, of je maakt subcategorieën binnen de belangrijkste categorieën.

Als je dit gedaan hebt kan je beginnen met het plaatsen van producten.

De belangrijkste dingen die je nodig hebt om een ​​product toe te voegen, zijn:

  • Naam
  • Categorie
  • Omschrijving
  • Prijs
  • Afbeeldingen
  • Gewicht
  • Kenmerken

Je kan producten 1 voor 1 toevoegen of je maakt in Excel een .csv bestand en importeer in 1 keer alle producten. In de Webwinkel Academy leer ik je hoe dit werkt.

Zodra je alle producten hebt toegevoegd ben je klaar met het bouwen van jouw webwinkel.

Zo… Nu heb je de Complete Handleiding Om je Eigen Webwinkel te Starten.

De e-commerce markt is een volwassen markt geworden. Als je in 2011 25% juist deed had je een succesvolle webwinkel.

Nu moet je minstens 75% juist doen om succesvol te worden met je webwinkel.

Het gaat echt om de details die het verschil zullen maken.

De meeste (startende) webwinkel ondernemers missen echter de juiste kennis en zullen het niet gaan redden.

Je kan heel veel tijd spenderen aan de verkeerde dingen doen, en nooit het resultaat gaan bereiken waar je van droomt.

Doe dit a.j.b. niet…

Je kan nu twee dingen doen:

  1. Je gaat alles zelf uitvogelen.
  2. Je word nu lid van de Webwinkel Academy waarin ik je precies leer om een succesvolle webwinkel te bouwen.

De keuze is aan jou.

Ik wens je veel succes met het beginnen van jou webwinkel.

-Stefan

P.S.  Bekijk deze video waarin ik drie redenen geef om een webwinkel te starten:

P.S.S. Nog niet overtuigd dat een webwinkel het beste Business model is om een bedrijf te starten.

Hierbij nog 30 redenen:

  1. De rijkste persoon ter wereld Jeff Bezos (120 miljard) heeft zijn vermogen verdient met een webwinkel Amazon.com.
  2. E-commerce is een eenvoudig business model.
  3. Het  e-commerce business model gaan niet meer verdwijnen.
  4. Enorme doelgroep. 80% van alle mensen heeft al online iets gekocht.
  5. Het is makkelijk op te starten en te runnen.
  6. Het starten kost weinig geld.
  7. De vaste kosten zijn laag.
  8. Je loopt weinig risico.
  9. Een webwinkel kan je starten vanuit huis.
  10. Je hebt geen bedrijfspand of kantoor nodig om te starten.
  11. Je kunt je webwinkel heel makkelijk zelf bouwen.
  12. Het opzetten van webwinkel kost maar een paar uur.
  13. Je hebt geen voorraad nodig om te starten.
  14. Iedereen kan een webwinkel starten.
  15. De klant betaald vooraf.
  16. Je verdient geld terwijl je slaap.
  17. Je hoeft niet fysiek aanwezig te zijn om bestellingen binnen te krijgen.
  18. Bijna alle producten zijn geschikt om te verkopen via een webwinkel.
  19. Ongelimiteerde groei als je nieuwe producten toevoeg aan je webwinkel.
  20. Een webwinkel kan je starten naast je baan of studie.
  21. Een webwinkel is een SYSTEEM waar in 24/7 bestellingen geplaatst kunnen worden.
  22. Een webwinkel is een ASSET die meer waard wordt.
  23. De e-Commerce markt gaat de komende jaren nog gigantisch groeien. Op dit moment wordt nog maar 17% (cijfer Thuiswinkel Waarborg) van alle producten online verkocht.
  24. Een webwinkel kan je makkelijk uitbreiden naar het buitenland.
  25. Je hebt overal ter wereld toegang tot je webwinkel.
  26. Als je dropshipping doet kun je locatie onafhankelijk werken.
  27. Je hebt geen opleiding nodig om te starten.
  28. Je kunt een webwinkel koppelen aan allerlei systemen (zoals automatisch facturen importeren in boekhoudprogramma).
  29. Je kunt een webwinkel in de toekomst voor veel geld verkopen.
  30. Je kunt op elke moment de prijs van je producten aanpassen.
Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 3 comments
rie-anne v Achthoven - 24 september 2018

Ik ben me nog aan het oriënteren. ik zit echt nog maar in de begin fase. Dus ben nog bezig met stap 1. Wat wil ik nu eigenlijk. Ik heb ideeën genoeg maar allemaal losse flodders…..Dus als ik dit iets concreter heb, probeer ik alle nodige info te verzamelen. voor nu is het echt nog alleen brainstormen. Maar ik heb je al vast gepind ( althans deze pagina’s 😉 ) aan mijn bladwijzer..ik zal het hopelijk nog nodig hebben.
Bedankt voor “sharing..”

m.v.g Rie-Anne

Reply
    Stefan Smits - 24 september 2018

    Beste Rie-Anne,

    Bedank voor je reactie.

    Als je je aanmeld via: https://webwinkelacademy.nl/start/ krijg je van mij GRATIS een 3-delige videotraining waarin ik je leer welke producten het meest geschikt zijn om te verkopen via een webwinkel.

    Ik wens je veel succes.

    Groet,
    Stefan

    Reply
Koen - 20 februari 2019

Als je een product hebt gekozen dan moet dit worden ingekocht en er moet een prijs bepaald worden, hoe ga je hier mee om als beginner en hoe bepaal je de voorraad ? Waar moet je rekening mee hoeden t.a.v. kosten achteraf, belastingen e.d. ?

Groet Koen

Reply

Leave a Reply: