15 Blog Ideeën Die Bijdragen Aan Het Succes Van Jouw Weblog!
Iedere ondernemer weet dat bloggen tegenwoordig hét middel is om een website te promoten. Maar hoe creatief ben je en hoe kom je aan goede blog ideeën?
Zou het niet nog beter zijn als jouw blog ook bijdraagt aan meer commercieel succes?
In dit artikel geef ik je 15 blog ideeën die niet alleen jouw creativiteit prikkelen, maar ook bijdragen tot commercieel succes.
Je leert onder meer:
- Hoe blogs bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines;
- Hoe goede blog ideeën leiden tot meer contact met de bezoeker;
- Hoe goede blog-ideeën tot meer lezers leiden;
- Hoe je door goede blog-ideeën vertrouwen wint bij jouw lezers;
- Waarom goede blogs het startpunt zijn van jouw social media campagne.
Voor de blog ideeën onderscheid ik vijf categorieën:
- Blog ideeën die zorgen voor interactie met lezers;
- Blog ideeën die vertrouwen bij de lezer opwekken;
- Blog ideeën voor specifieke doelgroepen;
- Blog ideeën die jouw reputatie als autoriteit bevestigen;
- Blog ideeën die het aantrekkelijk maken om terug te blijven komen.
Aangezien mensen van een gevarieerd aanbod houden adviseer ik je om bij een blog deze categorieën af te wisselen. Zo blijft het komende onderwerp van de blog een verrassing.
Die verrassing is de prikkel voor terugkerend bezoek of veel inschrijvers (en dus contactgegevens) voor jouw volgende blogartikel.
1) Blog ideeën doe zorg voor interactie met de lezers
Meer interactie met jouw lezers zorgt ervoor dat er online een relatie ontstaat. Die relatie zorgt ervoor dat lezers een band opbouwen met jouw product of dienst. De volgende blog ideeën wekken direct interactie op.
Verdedig een uitdagende stelling
Over welk onderwerp je ook blogt, er zijn altijd aspecten die discussie oproepen. Neem een uitdagende stelling in en vraag om reacties in de commentaren. Hoe prikkelender de stelling, hoe vaker jouw blog gedeeld wordt en hoe meer er gereageerd wordt. De reacties kunnen weer inspiratie bieden voor volgende blog ideeën.
Review een product of dienst
Op allerlei gebieden lanceren producenten nieuwe producten en diensten die jij wellicht ook aanbiedt. Review de nieuwste producten of diensten en vraag gebruikers hun ervaring te delen. Interactie verzekerd!
2) Vertrouwen bij de lezer opwekken
Om een relatie met de lezers op te bouwen is het niet alleen belangrijk dat ze terug komen en dat je met ze in contact bent, maar zeker ook dat jij hun vertrouwen wint. Immers, iemand die zij vertrouwen zullen ze sneller omzet gunnen. De volgende blog ideeën bouwen vertrouwen bij jouw lezers:
Deel je kennis
Door in een blog in te gaan op specialistische aspecten of actualiteiten kun je jouw kennis delen en zien mensen jou als expert. Dit komt de betrouwbaarheid van jouw blog ten goede.
Beantwoord vragen van lezers
Door in een blog één of meer vragen van lezers te beantwoorden bevestig je jouw kennis en jouw autoriteit, immers ze vragen het jou als expert. Daarnaast weet je zeker dat de blog interessant zal zijn voor jouw lezers, want je geeft de informatie die zij zoeken.
3) Voor specifieke doelgroepen
Door blogs af te stemmen op specifieke doelgroepen bereik je wellicht in absolute aantallen minder lezers, maar wel meer geïnteresseerde lezers, waardoor jouw conversie hoger wordt.
Een blog is een goed middel om direct in te spelen op de wensen van jouw doelgroep. Daarnaast kan je, door de blog te delen in de juiste Facbookgroepen etc. direct een social media campagne op jouw doelgroep houden.
De volgende blog ideeën helpen je om direct bij jouw doelgroep geaccepteerd te worden.
De herkenningsblog
Schrijf een al dan niet fictieve, geloofwaardige blog waarin iemand uit jouw doelgroep zich door toepassing van jouw product of dienst uit een hachelijke situatie weet te redden of beter presteert dan de rest. De doelgroep zal zich met de persoon in jouw blog identificeren en zo jouw product een plek geven.
Het interview met het rolmodel
Wie fungeert in jouw doelgroep als rolmodel of uithangbord? Probeer hem of haar voor jouw blog te interviewen en jouw doelgroep leest het interview graag. Mocht de geïnterviewde bekend zijn en een gepeperde uitspraak doen, dan ligt een persbericht of lancering via Twitter of Facebook voor de hand.
4) Reputatie als autoriteit bevestigen
Omdat internet anoniem is zijn lezers altijd op zoek naar iemand ‘die er echt verstand van heeft’ en met de soms zware concurrentie is het belangrijk dat jij ze ervan overtuigt dat jouw bedrijf die autoriteit heeft. De volgende blog ideeën kun je goed gebruiken om jouw autoriteit te onderstrepen.
De mening van de expert
Over elk onderwerp zijn wetenschappelijke onderzoeken te vinden. Bespreek een onderzoek en match dit met jouw ervaringen. Zijn er overeenkomsten of verschillen? Wellicht leiden de conclusies tot één of meer volgende blog ideeën. De lezer wordt graag van verschillende kanten geïnformeerd.
De actie-blog
Door het schrijven van een actieblog, zoals: “hoe bak je de lekkerste appeltaart” of “15 blog ideeën die bijdragen aan het succes van jouw website.” Zet je de lezer aan tot actie. Zeker wanneer de lezer met jouw aanzet slaagt heb je jouw reputatie als expert bevestigd.
5) Die het aantrekkelijk maken om terug te blijven komen.
Het is altijd goed om de lezer te binden. Met een afwisselende blog kun je ervoor zorgen dat de lezer regelmatig even langs surft om te kijken of er nog iets nieuws te halen valt. De volgende blog ideeën zorgen voor zo’n spontaan bezoek.
Sluit aan op de actualiteit.
Het dagelijks nieuws vormt een doorlopende bron voor nieuwe blogartikelen. Zoek jij blog ideeën over het klimaat? Dan is de warmste meidag ooit gemeten een mooie kapstok voor veel inspiratie.
Varieer in stijl en invalshoek
Soms zijn de lezers toe aan iets anders. Een blog met humor of een blog over de 5 raarste vragen die jouw klantenservice kreeg voorgelegd doen dan wonderen. Ook het wijzigen van de vorm, bijvoorbeeld een briefvorm, interview of gastblog biedt variatie waar een lezer graag voor terug komt.
Bonus: Product of diensten blog ideeën
Met deze 10 blog ideeën heb ik he heel wat inspiratie geboden om met jouw blog commercieel succesvol te worden. Voor de mensen die wat minder avontuurlijk zijn geef ik graag nog vijf blog ideeën die je kunt gebruiken als je heel dicht bij de omschrijving van jouw producten en diensten wilt blijven.
Blog over onderscheidende eigenschappen
Jouw lezers willen graag weten waarom jij je onderscheidt van jouw concurrentie. Door een blog te maken over wat jouw aanbod zo speciaal maakt en dat uit te leggen biedt je de lezer zeker iets interessants.
Blog over bijzondere toepassingen
Soms ontdekken jouw gebruikers onverwachte eigenschappen of toepassingen van jouw product of dienst. Wijdt hier een blog aan. Mensen zien meer waarde in jouw product en reageren vaak zelf ook met hun creatieve toepassingen.
Blog over jouw motivatie of passie voor jouw aanbod
Hoewel internet anoniem is zijn jouw lezers op zoek naar ouderwetse persoonlijke betrokkenheid. Ze lezen graag waarom jij zo dol bent op het werk wat je doet of hoe je voor het eerst jouw product leerde kennen.
De uitleg-blog
Uiteraard zijn lezers sneller bereid tot actie als ze begrijpen hoe jouw aanbod exact werkt. Een blog is een perfect middel om dit uit te leggen.
de certificeringsblog
Al eerder concludeerden ik dat mensen op zoek zijn naar persoonlijkheid en betrouwbaarheid. Een mooi blog over het behalen van jouw ISO-normering of de reden waarom je alleen maar ‘fair trade’ aanbiedt vinden mensen erg interessant en de certificering draagt natuurlijk bij aan het vertrouwen.
Zo… Ik hoop dat je nu een beetje inspiratie hebt gekregen!
Het schrijven van een blog biedt veel toegevoegde waarde. Zoals ik je heb laten zien biedt het meerwaarde voor jouw lezers, zodat jouw vertrouwen en kennis sneller gerespecteerd worden.
Ook kan je jouw blogs, door goede afstemming op bijvoorbeeld de actualiteit of een doelgroep, geschikt maken om een goedkope social media campagne te lanceren.
Bovendien zullen mensen een interessant blog of waardevolle content snel delen, zodat je op een natuurlijke wijze groeit.
Dit is effectiever dan ‘gekochte’ groei door bijvoorbeeld advertenties. Doordat dit soort blogs op meer websites verschijnen en er links naar jouw site ontstaan draagt een goede blog bij aan een betere ranking in Google.
Er zijn dus maar weinig redenen om niet te bloggen. Met deze blog ideeën hoop ik je een schat aan onderwerpen aan te rijken zodat de discipline om regelmatig een goede blog te schrijven makkelijker wordt.
Heb je nog geen blog? Lees dan hoe maak je een blog.
Lees ook: Tips om beter te leren bloggen