Bedrijf aan Huis?| Ontdek 6 Tips om Een Bedrijf aan Huis te Beginnen
Je bent toe aan een nieuw avontuur.
Je begint je eigen bedrijf aan huis.
Waar moet je allemaal aan denken?
In dit artikel geef ik je 6 tips.
Laten we meteen beginnen:)
Tip 1 Ondernemingsplan
Allereerst is het belangrijk een ondernemingsplan te maken.
Veel startende ondernemers denken dat dit alleen nodig is bij een groot bedrijf.
Of een bedrijf waar je veel geld voor nodig hebt bij het starten. Niets is minder waar.
Het maken van een ondernemingsplan zorgt ervoor dat je een goed beeld hebt van wat je precies gaat doen.
Wie worden je klanten en hoe ga je ze vinden? Wie is de concurrentie en waarom ben jij beter? Hoeveel ga je aan geld verdienen?
Zorg ervoor dat je je ondernemingsplan met de juiste cijfers kunt onderbouwen. Google is je vriend en ook het CBS levert veel informatie.
Tip 2 Kamer van Koophandel
Veel startende ondernemers zullen kiezen voor een eenmanszaak. Denk goed na of dit voor jou de juiste rechtsvorm is.
Een volgende stap is je onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Op hun site kun je alvast een formulier downloaden, dat je thuis kunt invullen.
Heel belangrijk is de naam van je bedrijf; deze moet voldoende onderscheidend zijn. Neem ook je legitimatie mee.
Een adviseur neemt alles met je door. Is alles in orde dan ben je na het betalen van 50 euro officieel ondernemer.
Tip 3 Netwerk
Ook al werk je vanuit huis (misschien juist als je vanuit huis werkt): een netwerk is enorm belangrijk. Ga daarom netwerken!
Zoek contacten met gelijkgestemde startende ondernemers. Ze hoeven uiteraard niet hetzelfde te doen als jij.
Een divers netwerk is een bron van inspiratie.
Ook ondernemers die hun sporen al verdiend hebben, kunnen je waardevolle informatie geven.
Sommige gemeenten faciliteren jonge ondernemers door startende ondernemers en ervaren rotten in het vak bij elkaar te brengen.
Informeer er naar bij de ondernemingsdesk van de gemeente waar jij woont.
Een deel van je netwerk kan je via social media opbouwen, maar dit kan nooit persoonlijk contact vervangen.
Tip 4 Administratie
Niet het favoriete onderdeel van de meeste ondernemers, maar wel erg belangrijk.
Zorg voor een modelovereenkomst met je opdrachtgevers.
Zo toon je aan dat je niet in loondienst bent, maar dat je zelfstandig werkt.
Dit is noodzakelijk om door de belasting als ondernemer gezien te worden.
Verder moet je al je zakelijke kosten (inkomsten en uitgaven) gaan bijhouden.
Als je Btw-plichtig bent, noteer je ook precies hoeveel Btw je betaalt en ontvangt.
De uren die je in je bedrijf steekt, moet je ook noteren.
Om door de belasting als ondernemer gezien te worden, moet je 1225 uur of meer in je bedrijf werken per jaar.
Let op: de uren die je gebruikt om je bedrijf op te zetten, tellen ook mee!
Het ligt aan de omvang van je onderneming en je affiniteit met administratie hoe je dit alles vormgeeft.
De ene ondernemer houdt het zelf bij in Excel.
De andere besteedt de hele administratie uit aan een professional.
Een tussenvorm is het downloaden van een boekhoudprogramma.
Tip 5 Geldzaken
Het is verstandig om een zakelijke rekening te openen.
Dit voorkomt dat privé en zakelijke kosten en uitgaven door elkaar gaan lopen.
Bovendien staan de meeste banken niet toe dat een privérekening zakelijk gebruikt wordt.
Zakelijke risico’s worden niet gedekt door je persoonlijke verzekering. Hiervoor moet je een zakelijke verzekering afsluiten.
Denk bijvoorbeeld aan schade die je veroorzaakt als ondernemer.
Veel verzekeraars bieden speciale pakketpolissen voor ondernemers aan.
Tip 6 Werkplek
Veel startende ondernemers die vanuit huis werken, beginnen letterlijk aan de keukentafel.
Toch is het goed te streven naar een goede zakelijke werkplek. Mocht je klanten ontvangen dan is dit zeker een must.
Maar ook om voor je zelf werk- en privé-tijd af te bakenen.
Een rustige, zakelijke werkplek, die neutraal is ingericht, zorgt voor een productieve ondernemer.
Je werkplek thuis is alleen zakelijk aftrekbaar bij de belasting als deze een eigen opgang heeft.
Misschien heb je de mogelijkheid een schuur, tuinhuis of garage zo aan te passen.
Het is ook de moeite waard om af en toe in een bedrijfsverzamelgebouw te gaan werken.
Dat geeft nieuwe perspectieven en is fantastisch voor je netwerk!