Concurrentieanalyse – Hoe Analyseer Je Een Concurrent?

concurrentieanalyse

Met een concurrrentieanalyse weet je precies hoe je concurrent ervoor staat. Het uitvoeren van een analyse voor een website of webshop is niet moeilijk.

In dit artikel leer je:

  • Welke twee gratis tools je kan gebruiken om de concurrentieanalyse uit te voeren.
  • Welke gegevens het meest belangrijk zijn.
  • Hoeveel bezoekers je concurrent ongeveer maandelijks op zijn site krijgt.
  • Dat een goede analyse helemaal niet veel werk is.
  • En nog veel meer...

Bekijk eerst deze video:


Wat houd een concurrentieanalyse in?

Bij het uitvoeren van een ‘website concurrentieanalyse’ kijk je naar een paar dingen:

1) Hoeveel bezoekers heeft mijn concurrent op zijn website of webshop?
2) Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden van mijn concurrent?
3) Vanaf welke ’traffic’ bronnen komen deze bezoekers?
4) Wat is percentage betaalde bezoekers versus organische bezoekers?

Twee gratis tools voor een concurrentieanalyse

Ik gebruik zelf twee gratis tools om mijn concurrenten te analyseren. Er zijn meer tools, maar in mijn ogen zijn dit de twee beste:

1) Semrush.com

Je kan via Semrush letterlijk een kijkje in de keuken van je concurrent nemen.

semrush

Je kan via semrush onder andere zien:

  • Het aantal maandelijkse organische en betaalde bezoekers op een website.
  • Het Aantal Backlinks van een website.
  • Display marketing campagnes.
  • Belangrijkste concurrenten.
  • Advertenties van website.
  • Aantal organische bezoekers per zoekwoord.

2) SimilarWeb.com

Similarweb werkt hetzelfde als Semrush maar laat net iets meer gegevens zien.

similarweb

De extra gegevens:

  • Wat is de positie binnen landelijke ranking + categorie ranking van de website.
  • De gemiddelde duur van een website bezoek.
  • Het aantal bezochte pagina van een bezoeker.
  • De bounce rate van de bezoekers.
  • Een overzichtelijk weergave bezoekers per land.
  • Inzicht in de traffic bronnen.
  • Vanaf welke sites doorverwijzen naar de website zijn gemaakt.

Conclusie

Het maken van een concurrentieanalyse voor een website of webshop is niet heel moeilijk. Gebruik de twee tools en je heb een schat aan informatie.

Ik wens je veel succes.

Stefan

P.S. Ik vind het leuk als je hieronder een reactie achterlaat ?

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: