Conversie Optimalisatie: Van Bezoeker, Naar Klant.
Conversie Optimalisatie? Ieder bedrijf wil online goed gevonden worden en ieder bedrijf wil dat bezoekers daadwerkelijk iets gaan kopen of een offerte aanvragen.
Daarmee wordt conversie optimalisatie met de dag belangrijker, en met name in de e-commerce.
In dit artikel leer ik je meer over conversie optimalisatie en waarom het onmisbaar is voor je website of je webshop.
Wat is conversie optimalisatie?
Wat houdt conversie optimalisatie precies in? Het is de beste manier om leads te genereren en de omzet te verhogen. Het is een methode om de bezoekers op jouw website een bepaalde actie te laten uitvoeren.
Hierbij draait het niet alleen om het kopen van een product, maar ook om de aanvraag van een offerte, het downloaden van een whitepaper of om het inschrijven voor de nieuwsbrief.
Bij conversie optimalisatie draait het om vier dingen: overtuigen, gebruiksvriendelijkheid, drempels wegnemen en vertrouwen. Dit zijn de vier pijlers en dienen met daad en kracht onder handen genomen te worden.
Kortom, je maakt van je bezoeker een lead, tot een prospect naar een klant. In Jip en Janneke taal: jouw bezoekers komen op de website.
Ze willen graag meer over bepaalde diensten weten en vragen een offerte aan. Op dat moment zijn ze een lead. Eenmaal de offerte ontvangen gaan ze kijken of jij de geschikte kandidaat bent.
De leads zijn prospects. Eenmaal overtuigd? Dan zijn je klanten binnen!
Een continue proces van optimaliseren
Conversie optimalisatie is een continue proces van optimaliseren. Eenmaal begonnen, is nooit meer stoppen.
Met optimalisatie ga je aan de slag met het verbeteren van de sales funnel. Iedere fase die de klant doorloopt moet zonder enige problemen verlopen.
Waarom? Online bezoekers zijn enorm veeleisend geworden. Een fout prijskaartje in de fysieke winkel of een kledingstuk dat verkeerd hangt in de winkel is niet zo erg, maar online is de kritische blik van de klant vele malen scherper.
Moeten je klanten langer dan drie seconden wachten bij het laden van een website? De helft van de klanten is dan weg. Is de indeling van de website rommelig en voelt het voor de klanten alsof ze in een doolhof wandelen?
Weer verdwijnt een groot deel. Is het winkelmandje gevuld, maar gaat de betaling moeizaam? Allemaal nieuwe afhakers.
Zonde! Verbeter iedere stap van het klantenproces. Er mogen geen belemmeringen zijn tussen de landingspagina (de pagina waar de bezoeker terecht komt) en de gewenste actie (verkoop of lead).
Het belang van conversies genereren
Het genereren van conversies is van levensbelang voor je webshop. Overleven is continu aanpassen.
De technologische ontwikkelingen, de steeds veranderende verwachtingen van de klanten en de online trends maken dit noodzakelijk.
Iedere website heeft verbeteringen nodig. Hiermee maak je jouw website of webwinkel gebruiksvriendelijker voor jouw doelgroep.
De haken en ogen neem je weg, waardoor je meer omzet behaalt per bezoeker.
Gemiddeld genomen bestelt zo’n 97% van al je bezoekers niks. Er valt dus veel te veroveren op dat terrein!
Daarnaast is het belangrijk om in te zetten op het generen van conversies, aangezien betaalde zoekwoorden steeds duurder worden. Google Adwords is in prijs enorm gestegen door de enorme concurrentie.
Naast dat je de bezoekers op jouw website veel meer relevantie biedt door optimalisatie, zorg je ook voor een betere online vindbaarheid.
Wanneer je website door de bezoeker als relevant wordt ervaren, beloond Google jou met een hogere positie in de ranking. In andere woorden; je conversieratio schiet omhoog.
Stel dat je per maand 10.000 bezoekers hebt op je website en 100 mensen vragen een offerte aan, dan is je conversieratio 1%. Indien meer bezoekers een actie uitvoeren, dan stijgt deze ratio. En dat is de wens van iedere ondernemer!
Conversie optimalisatie geldt niet alleen voor de verkoop van producten
Een bedrijf is vaak alleen maar gefocust op omzet verhogen, zoveel mogelijk producten verkopen en winst maken. Echter draait slim ondernemen niet om uitsluitend verkoop.
Sterker nog, je alleen richten op de verkoop is een grote valkuil van veel bedrijven.
Slim ondernemen begint bij begrijpen dat bezoekers bijna nooit direct producten aanschaffen. Er zijn vaak zo’n 5 tot 6 contactmomenten nodig om de bezoeker om te toveren tot klant.
Daarom is het vaak nodig om van een bezoeker een lead te maken.
Richt je daarom niet alleen op de verkoop, maar zorg dat de klant ook andere acties op de website kan uitvoeren.
Denk hierbij aan het inschrijven voor de nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of het aansturen om mee te doen met een bepaalde prijsvraag.
Meten en weten
Op je gevoel je website optimaliseren is vrijwel altijd een slecht idee. Gebruik de kracht van data.
Gebruik Google Analytics
Google Analytics is onmisbaar voor conversie optimalisatie. Dit hulpmiddel maakt inzichtelijk wel proces mensen doorlopen, waar ze afhaken en waar ze doorzetten.
A/B testen op de website
Om conversies te optimaliseren moet je natuurlijk goed weten wat wel werkt en wat niet werkt. Er zijn allerlei tools voor handen om A/B tests uit te voeren op de website.
Dit houdt in dat de bezoekers worden gesplitst in twee groepen. Beide groepen zien een andere variant van de website.
Versie A en versie B verschillen op één of meerdere punten van elkaar. Het doel met zo’n test is om te kijken wat beter werkt. Data heeft het antwoord.
Pop-up voor feedback
Op eigen houtje je website verbeteren is een optie, maar hoe ideaal is het om de klanten erbij te betrekken. Vraag feedback aan de klanten door een pop-up scherm op je website te tonen waar mensen op kunnen reageren.
Wat kan jij verbeteren op de website?
Er is zoveel wat jij kan verbeteren op de website, en weet je, dat stopt nooit. Ga het proces van de klant na. Deze elementen op de website dienen vaak verbeterd te worden.
- Unique Selling Points. Maak in één oogopslag duidelijk waar jouw sterkste en meest onderscheidende kwaliteiten liggen. Denk hierbij aan de levertijd, de prijs, de kwaliteit, het assortiment en dergelijke.
- Tagline. Bezoekers willen meteen weten wat er te vinden is op jouw website. Wanneer ze hier nog naar moeten zoeken, dan haakt het eerste gedeelte van de klanten al meteen af.
- Recensies. We houden allemaal van recensies. Immers, het woord van een andere klant ervaren we als heel betrouwbaar. Door positieve verhalen vergroot je het vertrouwen van de bezoekers.
- Design. Het design is van enorm groot belang. Keigoede teksten zijn belangrijk, de storytelling moet op orde zijn, maar zonder beeld bereik je geen succes. Een mooi design oogt professioneler én het oog wil ook wat.
- Structuur. De structuur van de website is heel erg belangrijk. Een bezoeker die op je website terecht komt, wil binnen twee tot drie stappen bij de juiste informatie terecht komen. Daarom is een duidelijke navigatie heel erg belangrijk.
- Snelheid. De laadtijd van een website is heel erg belangrijk. Vaak wordt deze conversie verhoger over het hoofd gezien. Dat is jammer, want een snelle laadtijd heeft beduidend positieve invloed op de omzet.
Het conversie optimalisatie traject
Leads genereren is pas een succes wanneer je weet hoe je conversies genereren moet. Doorloop een traject goed en volg bijvoorbeeld onderstaand stappenplan.
1. Onderzoek
Ga op onderzoek uit. Gebruik data uit onder andere Google Analytics en breng alle belangrijke gegevens in zicht. Denk hierbij aan sessies, het bounce percentage, het binnenkomend verkeer en de gemiddelde duur van een sessie.
2. Doelgroep kennen
Ken je klanten. Het is belangrijk om te weten waar de problemen van de klanten liggen, welke oplossingen ze zoeken en hoe jij ze het beste kunt aanspreken. Je kan op twee manieren je doelgroep leren kennen: bestaande informatie en nieuwe informatie.
3. Speel psychologisch spelletjes
Speel een psychologisch spelletje met je bezoekers. Weet hoe mensen denken en met welke processen je gigantisch goed kunt inspelen op het denken van de klanten. Enkele voorbeelden:
- Speel in op schaarste en communiceer dat er nog maar een klein aanbod is van een bepaald product. Reken maar dat mensen sneller aankopen doen.
- Gebruik een positieve tone-of-voice. Door positieve stellingen creëer je meer betrokkenheid met je doelgroep.
- Gebruik geen euroteken. Wil je meer omzetten behalen? Gebruik geen €, maar schrijf de euro uit. Bol.com past dit principe al goed toe. Waarom? Omdat het meer verkoop oplevert.
4. Wat en waar ga je testen
Maak voor jezelf inzichtelijk wat, waar en wanneer je wil gaan testen. Door dit in beeld te brengen zorg je voor structuur. Daarmee kun je ook prioriteiten stellen welke elementen het belangrijkst zijn en welke elementen later getest kunnen worden.
5. Aan de slag
Stel van tevoren doelen en hypotheses op. het is belangrijk om vanaf een nulmeting te starten. Dan weet je precies wat het effect is van je test en ken je de impact ervan.
Zo. Nu weet je alles over conversie optimalisatie.
Ik wens je veel succes met je website of webshop. Ik vind het leuk als je hieronder een reactie achterlaat.