Storytelling – Kom Er Alles Over Te Weten!

storytelling

Storytelling is een vorm van content marketing. Een specifieke vorm van communicatie die je kunt inzetten om jouw verhaal over te brengen.

En het feit dat boeiende verhalen blijven hangen, is precies wat storytelling zo interessant maakt.

Want iedereen heeft een verhaal te vertellen, bedrijven, merken en personen. Storytelling als marketingtool geeft je een sterk medium in handen om een gerichte naamsbekendheid op te bouwen.

De geheimen van storytelling

Als je benieuwd bent hoe je dit fenomeen kunt gebruiken voor jouw persoon, merk of bedrijf, lees dan dit artikel, waarin ik je de geheimen van storytelling uit de doeken doen.

Ik leg je haarfijn uit hoe je je boodschap overtuigend kunt formuleren, zodat anderen die als vanzelf oppikken en doorvertellen. Want dat is de grote kracht van storytelling.​

In deze blog komen de volgende onderwerpen aan bod:​

  • Storytelling, wat is het?
  • Personal branding
  • Corporate storytelling
  • De basiselementen van een goed verhaal
  • Hoe zet je storytelling effectief in.

Wat is storytelling?

Storytelling is in feite niets meer en minder dan de Engelse benaming voor dat vertellen van een verhaal, waarmee je toehoorders raakt en intrigeert.

Het vertellen van verhalen is geen nieuw verschijnsel, dat gebeurt immers al sinds jaar en dag. Al van kleins af aan lezen we onze kinderen verhaaltjes voor

Verhalen die tot doel hebben een boodschap over te brengen, een visie of gedachte waarmee mensen zich kunnen identificeren.

Want met een fascinerende geschiedenis genereer je meer interesse dan met gortdroge feiten. Zo werkt onze geest nu eenmaal.


Personal branding

Niet alleen bedrijven maar ook personen kunnen zichzelf daarmee profileren. Als je zo’n verhaal op de juiste manier inzet, en aansluit bij de interesse van je doelgroep, dan kan een naam het effect krijgen van een merk.

Oprah Winfrey is daar een mooi voorbeeld van. Want wie kent haar niet? Zelf is ze een uitstekend verteller, maar ook haar leven is een fascinerend relaas: straatarm geboren en nu onmetelijk rijk!

Zo’n gegeven werkt als een sprookje, iets wat een breed publiek aanspreekt.


Corporate storytelling

Corporate storytelling is een specifieke vorm, die gericht is op het bedrijfsleven. Daarin wordt het als een interessant medium gezien om (nieuwe én bestaande) klanten aan je te binden.

Middels een verhaal dat het mogelijk maakt om abstracte thema’s als visie, strategie en kernwaarden te vertalen naar een eenduidige boodschap, een deelbare visie.

Succesverhalen, die worden ingezet om aan te geven hoe goed een product of een dienst is, zorgen voor versterking van de bedrijfscultuur, en bevorderen de samenwerking binnen een organisatie.

Die factoren maken corporate storytelling tot een sterk en veelzijdig inzetbaar communicatiemiddel, dat de boodschap van een merk of organisatie tot leven wekt.


Waarom niet gewoon reclame?

Negatieve verhalen en schandalen halen de publiciteit vele malen sneller dan successen. Denk maar aan gebeurtenissen in het bedrijfsleven, zoals de bankencrisis uit 2008 en het schandaal inzake de dieselmotoren van Volkswage.

Er heerst een soort basiswantrouwen van de consument tegenover organisaties, die hun producten aan de man willen brengen. Dat vraagt om een nieuwe aanpak, namelijk het opbouwen van een nieuwe, betere relatie met de doelgroep.

En daarvoor is storytelling het ultieme middel. Door je verhaal te vertellen, en daarmee te laten zien waar je voor staat, zet je een verandering in gang, die in staat is het vertrouwen van de consument te herstellen.


Hoe vind je het juiste verhaal?

In iedere onderneming zitten talloze verhalen, maar waar vind je die? En hoe zet je dat verhaal effectief in?
Een goed verhaal is bij voorkeur authentiek en persoonlijk, dat maakt het geloofwaardig.

Maar het verschil tussen een corporate story en een ‘gewoon’ verhaal is dat de laatste inhaakt op een overkoepelend thema, dat ook wel ‘corporate narritive’ wordt genoemd.

Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld Volvo, dat veiligheid altijd vooropstelt. De verschillende reclame-uitingen daaromheen haken steeds weer in op die boodschap.


Maar hoe pak je dat aan?

De eerste stap in dat proces is het zoeken naar het kernidee voor jouw bedrijf. Oftewel het waarom, waarom doe je wat je doet? En wat wil je bereiken, welke boodschap moet blijven hangen?

Dat vergt een zoektocht naar de geschiedenis van de onderneming, de opbouw, de leuke verhalen over succesvolle campagnes, maar ook over pijnlijke fouten en domme flaters.

Laat zien dat het niet alleen een succesverhaal is, maar dat het ook een downside heeft (of had), een conflict, ellende. Dat je er met vallen en opstaan bent gekomen.

Hoe realistischer de verhalen zijn, hoe sterker de boodschap zal overkomen.


De basiselementen van een goed verhaal

In elk goed verhaal zitten een aantal basiselementen, die bepalen of een verhaal overkomt. Zoals de rol van de held, voor wie we sympathie willen voelen.

Die emotie is een belangrijk gegeven, om een band te kunnen opbouwen met de hoofdpersoon in het verhaal. Dan volgt de uitdaging: spanning en problemen zijn elementen, die het verhaal boeiend maken.

Zonder conflict geen verhaal. Verrassing, slimheid en moed, liefst gelardeerd met een vleugje humor, zijn bruikbare criteria, die tot de oplossing van het drama leiden, en die het verhaal tot een succes maken.

Deze globale aanpak om een verhaal op die manier uit te werken, is prima toepasbaar op je eigen verhaal.


In welke situatie maak je gebruik van storytelling?

Storytelling wordt overal toegepast. In de PR van de organisatie, tijdens reclamecampagnes en als merk branding.

De gebruikelijke verkoopmethoden, zoals traditionele marketing, advertenties en reclame zijn nauwelijks nog effectief omdat mensen dagelijks overspoeld worden met reclameboodschappen.

Face-to-face informatie is vrijwel verdwenen, waardoor mensen niet (meer) persoonlijk geraakt worden. Dan kan storytelling een oplossing bieden, waarbij de strekking van het verhaal blijft hangen en, mits inspirerend genoeg, wordt doorverteld.

Daarmee benadruk je de kwaliteiten van het bedrijf en geef je de geloofwaardigheid van jouw missie en visie een boost.


Hoe zet je storytelling effectief in?

Storytelling kan ingezet worden op diverse kanalen. Op de diverse social media, in nieuwsbrieven, blogartikelen, YouTube of op je website.

Met een aansprekend verhaal, ondersteund door sprekende beelden, bereik je je doelgroep en maak je je boodschap tastbaar. Emotie is daarin een belangrijk element, waarmee je kunt laten zien waar jouw bedrijf voor staat.

Als (potentiele) klanten zich aangesproken voelen door jouw verhaal, associëren ze dat met betrokkenheid.
Een wat lastiger uit te leggen boodschap, zoals die van een verzekeringsbedrijf, kan makkelijker worden verbeeld in een verhaal, dat mensen aanspreekt.

Denk bijvoorbeeld aan ‘Even Apeldoorn bellen’. Daarin is de boodschap verpakt in een herkenbaar incident met humor. Dat werkt, en de boodschap wordt onthouden.


Storytelling als succesvol medium

Het gegeven dat verhalen vertellen de oudste en meest elementaire manier is, waarop mensen communiceren, wordt succesvol gebruikt bij storytelling.

Het is aangetoond dat een goed verhaal bepalend is voor de beeldvorming, waarmee het bedrijf zijn verhaal deelt met de doelgroep en het menselijke gezicht erachter toont, zonder dat een evidente reclameboodschap de mythe verstoort.

Daarnaast hoeft je budget hoeft niet groot te zijn voor deze strategie. Als jouw vertelling aanspreekt, herkenbaar is en intrigeert, levert je dat de betrokkenheid op waarmee je je merk of bedrijf succesvol in de markt zet.


Zo. Nu weet je alles over storytelling

Bedankt voor het lezen van dit artikel laat hieronder weten wat je ervan vind.

Wat wellicht ook interessant is om te lezen: Influencer Marketing

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: