Bedrijfsnaam Bedenken – Hoe Doe Je Dat?

bedrijfsnaam bedenken

Heb je nog geen bedrijfsnaam? Een bedrijfsnaam bedenken is een opdracht waar iedere startende ondernemer zich aan moet wagen. In dit artikel laat ik je zien hoe je een bedrijfsnaam bedenkt.

Een goede bedrijfsnaam is een belangrijk onderdeel van een succesvol bedrijf. Spreekt de naam mijn klanten aan? Komen de kwaliteiten aan bod? En is deze creatief genoeg voor mijn nieuwe onderneming?

Maar hoe ga je van start om een bedrijfsnaam te bedenken?


1) Definieer wat voor bedrijf je bent

Voordat je gaat focussen op het kiezen van een goede bedrijfsnaam is het belangrijk dat je je bedrijf definieert. Op welke niche richt je ? Wat is je doelstelling?

Zo kan een software bedrijf de nadruk leggen op de eenvoudigheid van zijn producten terwijl een boekhoudkundig bedrijf de nadruk zal leggen op de zijn accuraatheid.


2) Verdiep je in je klanten

bedrijfsnaam bedenkenEen belangrijk gegeven wanneer je wil een bedrijfsnaam bedenken is het begrijpen van je doelgroep. Waarom gaan ze op zoek naar jouw onderneming?

Als je een publiek aanspreekt dat welgesteld is dan verwachten ze ook een bedrijfsnaam die hun dure smaak aanspreekt.

Spreek je eerder een jong publiek aan dan zal die eerder letten op een naam die cool klinkt.


3) Maak een woordenlijst die de kwaliteiten van je bedrijf opsomt

Als je klanten aan jouw bedrijf denken, wat zijn dan de kwaliteiten waar mee je gelinkt wilt worden?

Een lijst met kwaliteiten die je denkt aan te bieden kan dan een goed gegeven zijn om je uiteindelijke bedrijfsnaam te bepalen.

Gebruik niet alleen zelfstandige naamwoorden, maar ga ook op zoek naar bijvoeglijke naamwoorden die je onderneming beschrijven.

Raadpleeg een woordenboek indien nodig om eventuele synoniemen of beschrijvingen te vinden.

Is je product uniek of net geroemd omwille van zijn kwaliteit, dan wil je dit zeker in je bedrijfsnaam terugvinden.


4) Probeer een bedrijfsnaam te bedenken dat uit één woord bestaat

Zat je te denken aan een bedrijfsnaam dat uit meerdere woorden bestaat? De meeste bedrijven hebben een bedrijfsnaam dat uit één woord bestaat.

Ik zie bijvoorbeeld dat er heel veel coaches en adviseurs hele lange bedrijfsnamen verzinnen.

Besef dat je op deze manier je het voor mensen heel lastig maakt je bedrijfsnaam te onthouden.


5) Bedenk een bedrijfsnaam bestaande uit een adjectief en zelfstandig naamwoord

‘The North Face’ of ‘Lonely Planet’ zijn maar enkele voorbeelden van dit type bedrijfsnamen die door hun eenvoudigheid uitblinken en wereldwijd bekend zijn.

Eenvoudig hoeft niet meteen een nadeel te zijn maar is vaak zelfs een voordeel. De korte naam geeft meteen aan welke niche het aanspreekt en het is makkelijk herkenbaar.


6) Gebruik een naam in de bedrijfsnaam van je bedrijf

Een bedrijfsnaam bedenken hoeft niet altijd zo moeilijk te zijn. Zo kan het vermelden van je eigen naam erin je onderneming meteen een persoonlijke touch geven.

Dat hoeft niet eens een echte naam te zijn. Zo is McDonald’s nooit eigendom geweest van iemand die McDonald heet.

Dat terwijl Papa John’s pizzaketen wel is opgericht door iemand met de naam John.


7) Creëer een nieuw woord als bedrijfsnaam

Een nieuw woord creëren kan een uitstekende manier zijn om tot een bedrijfsnaam te komen.

Of het nu gaat om een woordspeling of een volledig nieuwe term gevormd uit twee bestaande woorden, iedereen zal een goed gevonden combinatie niet zo snel vergeten.

De meest bekende bedrijven die deze techniek hebben toegepast zijn ‘Kitchenaid’, ‘Microsoft’ of zelfs ‘Facebook’.

Deze experimentele manier van het bedenken van een bedrijfsnaam is een erg goede keuze voor wie in de creatieve branche zit zoals schrijfbureau’s.

Het uitvinden van een nieuw woord om als bedrijfsnaam te gebruiken is meteen het uithangbord en de beste reclame om je creativiteit tentoon te spreiden.


8) Speel met woorden

Deze methode om een bedrijfsnaam te bedenken is gelijkaardig bij de vorige tip. Spelen met woorden hoeft niet altijd een nieuw woord als resultaat te hebben.

Soms is een originele combinatie of schrijfwijze al genoeg om tot een originele bedrijfsnaam te komen.

Deze manier heeft als voordeel dat klanten je onderneming makkelijk zullen herkennen. Een leuke vorm om uit te proberen is het gebruiken van alliteratie.

Zo is ‘Papyrus Press’ bijvoorbeeld een aanstekelijke naam voor een drukkerij. Of waarom niet ‘K-Dee’s Coffee’?

Ook rijmen kan een manier zijn om tot een naam te komen voor je onderneming. ‘The Reel Deal’ kan een uitstekende naam zijn voor zowel een financiële onderneming of een viswinkel.

‘Liquid Courage’ is dan weer origineel voor wie een koffiezaak begint. De valstrik hier is echter om te snel terug te vallen op clichés of wat oubollige woordspelingen. Creatief zijn is de boodschap.


9) Maak een historische, literaire of mythologische referentie

Een dergelijke bedrijfsnaam komt al meteen wat stijlvoller over. Een referentie maken naar een bepaalde literaire of historische figuur maakt je onderneming wat herkenbaarder.

Tenslotte is de succesvolle koffieshop ‘Starbucks’ hun naam ook geïnspireerd op een karakter uit Moby Dick.


10) Ga universeel

Wanneer je de naam van je onderneming tracht te bedenken, hou je deze best zo universeel mogelijk.

Griekse termen erin verwerken omdat je in deze richting hebt gestudeerd kan leuk lijken maar heeft als risico je te vervreemden van je klanten. Ga dus voor een naam die iedereen begrijpt.

Dit hoeft niet meteen in je moedertaal te zijn maar kan evenzeer in het Engels of Frans om het wat stijl te geven.

Het belangrijkste is dat je voor een naam gaat die overal werkt. De regio waarin je onderneming is gevestigd verwerken in de naam van je bedrijf is dus niet altijd een goed idee.

Zo heeft de fastfoodketen ‘Kentucky Fried Chicken’ ook zijn naam officieel laten veranderen naar ‘KFC’ om diezelfde reden.


Zo. Dit waren 10 manieren om een bedrijfsnaam te bedenken

Heb jezelf nog een manier laat het me hieronder weten in een reactie.

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: