Ontdek De 5 Beste Manieren Om Bedrijven Te Benaderen

beste manieren om bedrijven te benaderen

Als je een product of dienst te verkopen hebt, zijn er verschillende manieren om bedrijven te benaderen, beter nog: bij een bedrijf binnen te komen.

Ik zet ze graag even voor je op een rij.


1. De vertegenwoordiger

Je kan nog steeds fysiek bij bedrijven binnen stappen, onaangekondigd. Dat is de methode van de vertegenwoordiger, die namens een bedrijf een product of dienst komt aanbieden.

Deze methode werkt nog steeds prima, als je iemand te spreken krijgt. Je hebt direct face-to-face contact met een persoon. Zeker als diegene ook beslissingsbevoegdheid heeft ben je aan het juiste adres en kan je mogelijk goed zaken doen.

Als het echt meezit, en je zet je commerciële kwaliteiten goed in, dan loop je wellicht al met een opdracht de deur uit.

Echter: door de toegenomen werkdruk van de afgelopen decennia en de steeds vollere agenda’s krijg je steeds vaker een ‘nee’.

Degene die jij graag wil spreken is in bespreking, druk met een project of buiten de deur.

Met een beetje geluk heeft er iemand anders tijd (of krijg je een telefoonnummer of mailadres) en bereik je via diegene alsnog de door jou gewenste contactpersoon.

Maar de kans bestaat ook dat je met die medewerker niets bereikt, omdat hij geen kennis van zaken heeft of vergeet jouw collega in te lichten.

Regelmatig zal je dus onverrichte zake weer in je auto stappen. Laat in elk geval jouw visitekaartje achter, dat werkt altijd goed als reminder.


2. Een beller is sneller

Bedrijven bellen werkt een stuk sneller dan fysiek bezoeken. Je kan er ook iemand voor inhuren (via een callcenter bijvoorbeeld), waardoor jij je met andere zaken kunt bezighouden.

Ook hier geldt echter dat je lang niet altijd direct degene aan de lijn krijgt die voor jou belangrijk is. Met een secretaresse, met alle respect voor het werk dat ze doet, kan je uiteraard geen zaken doen.

Wat kan helpen is dat je probeert een belafspraak te maken op een vrij moment in zijn agenda.

Besef dat diegene regelmatig wordt benaderd. Het ene aangeboden product is uiteraard nog beter dan het andere, hij hoort niet anders.

Het vergt dus tact, de juiste aanpak, om hem te overtuigen en een fysieke afspraak te maken. Daarin kan je nog beter uitleggen wat je te bieden hebt en waarom jouw contactpersoon juist voor jouw product of dienst moet kiezen.


4. Folders en flyers

Folders en flyers sturen is ook een methode die vaak wordt gebruikt om jezelf te presenteren en interesse te wekken in je aanbod.

Dit kan prima werken omdat degene die beslist over dit soort investeringen en aankopen meteen iets fysieks in handen heeft van jouw bedrijf.

Zijn aandacht kan getrokken worden door iets in jouw brochure dat hem aanspreekt. Het is wel van belang dat je je onderscheidt, in wat je aanbiedt, in je prijzen, in de flyer op zich.

Ga er maar vanuit dat deze manager niet alle post zelf ziet, zijn secretaresse (of andere medewerker) maakt een eerste selectie en weet inmiddels wat haar baas wel en niet wil zien.

Met een beetje pech belandt jouw folder in de oud papier bak, nog voordat iemand ‘m heeft bekeken.

Als je een week later belt om te vragen hoe hij is ontvangen weet je meestal genoeg. Als je geluk hebt, krijg je een positief gestemde inkoper aan de lijn en kan je zaken doen.


4. Netwerken

Uiteraard kom je makkelijker bij een bedrijf binnen als je er al iemand kent.

LinkedIn is een handige manier om te ontdekken of wellicht jouw neef of je overbuurvrouw bij het bedrijf werkt dat jij als potentiële klant ziet.

Misschien werkt er zelfs al een connectie van jou waar je nog niet aan had gedacht. Ook voor dit doel is netwerken dus een geschikt middel.


5. Events

Tot slot een duurdere variant van klanten benaderen en bij een bedrijf binnen komen: organiseer een event met interessante sprekers. Als het budget het toelaat: nodig een artiest uit als publiekstrekker.

Uiteraard investeer je alleen in dit soort activiteiten als je producten of diensten van enige waarde aanbiedt.

Tevens nodig je alleen potentiële klanten uit waarvan je inschat dat de kans redelijk groot is dat ze ook daadwerkelijk klant gaan worden.

Ook een leuk uitje voor je huidige klantenkring uiteraard!


Zo…. Dit waren de 5 manieren om bedrijven te benaderen

Ik ben zelf een online ondernemer.

In 2011 ben ik begonnen met een webwinkel in noten & gedroogd fruit.

Een webwinkel start je makkelijk vanuit huis.

Ik had binnen 3 jaar een omzet van 150.000 euro per jaar.

In 2017 heb ik mijn webwinkel verkocht.

Wil jij ook graag een webwinkel beginnen?

Ik heb alvast voor je een lijst met 500 kansrijke niches gemaakt.

Download gratis:  500 Kansrijke Niches waarin je een webwinkel kunt starten.

Oke, laten we nu beginnen met de 20 eigenschappen die je als ondernemer moet hebben.

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: