5 Regels Voor Het Stellen Van Doelen!

doelen stellen

Elke online ondernemer wilt graag groeien met zijn bedrijf…

Alleen als je wilt groeien moet je doelen stellen, anders weet je niet duidelijk waar je naartoe moet werken.

Helaas weten de meeste mensen niet goed hoe ze doelen moeten stellen. Dit komt omdat ze doelen stellen die 1) zinloos zijn en 2) niet haalbaar zijn.

Om je te helpen deze valkuilen te voorkomen deel ik mijn top vijf doelstellingen regels.

Die je moet volgen als je maximale resultaten wilt behalen met je webwinkel.

Nu lijken deze regels misschien logisch, maar ondanks de eenvoud van deze regels zie ik veel van de online ondernemers die ik help zich niet houden aan deze ‘simpele regels’.

Laten we snel beginnen…

1. Maak het meetbaar

Dit is de regel die ik het vaakst gebroken zie worden. Doelen die te algemeen worden geformuleerd zonder duidelijk ‘eind resultaat’. Bijvoorbeeld:

– Het verhogen van aantal bezoekers in de webwinkel
– Meer gaan bloggen
– Nieuwe producten toevoegen
– SEO gaan verbeteren

Dit is het probleem met deze doelen:

Als je het aantal bezoekers met 5 per dag verhoogt, de komende week 1 blog artikelen gaat schrijven, 1 nieuwe producten toevoeg aan je webwinkel of 1 categorie pagina SEO technisch verbeterd, kan je deze doelen marken als ‘voltooid’, maar hebben ze echt een zinvolle verandering gebracht in jouw webwinkel?

Waarschijnlijk niet..

De eerste regel van het stellen van doelen is altijd ervoor zorgen dat je doelen een meetbaar ‘eindresultaat’ hebben.

Ik heb al eens eerder op mijn website uitgelegd dat je doelen ‘SMART‘ moet formuleren.

… je begrijpt het punt!

2. Strategische doelen

Zijn je doelen strategisch? Als je doelen bereikt die je hebt geschetst voor het komende jaar, maken deze echt het verschil voor je webwinkel die je wenst?

Ik denk dat de meeste webwinkel ondernemers zich de verkeerde strategische doelen opleggen.

Zinvolle doelen zijn de dingen die je in je webwinkel moet doen om je strategische doelen te behalen.

Dus bij het bepalen van je doelen moet je eerst het gewenste resultaat (omzet, winst, etc.) definiëren en vervolgens zinvolle doelen stellen die je zullen helpen om dat gewenste resultaat te bereiken.

De beste manier om dit te doen, is jezelf de volgende vraag stellen ‘Als ik (je gewenste resultaat) wil bereiken dit jaar, wat zijn dan de dingen die ik moet doen om dat te laten gebeuren?’ De antwoorden op deze vraag zullen jouw doelen worden.

3. Wees optimistisch EN realistisch

Ik wil dat je grote doelen stelt.

Ik wil dat je jezelf uit je comfortzone duwt.

Als je nooit je comfortzone verlaat, is de kans klein dat je als ondernemer iets zinvols kunt bereiken.

Maar succesvolle doelen stellen vereist balans.

Je wilt doelen stellen die je uitdagen, maar je doelen moeten haalbaar zijn.

Het is een veel voorkomende val waar veel ondernemende mensen in terechtkomen, omdat ondernemers van nature graag groot denken, een eigenschap die tegelijk een zegen en een vloek is.

Dus wat is de beste manier om groot te denken en tegelijkertijd uitdagende en toch haalbare doelen te stellen?

Ik denk dat de beste manier is om je doelen op te delen in groepen.

Groep 1: lange termijn doelen
Je grootste doelen die je wilt bereiken in de komende 5 jaar.

Zodra je weet waar je over 5 jaar wilt zijn, moet je beginnen met het opstellen van je plan om daar te komen met haalbare doelen gesteld

Groep 2: Jaar doelen
Dit zijn je haalbare doelen voor het komende jaar.

Groep 3: Korte termijn doelen
Kwartaal en maandelijkse doelen op weg naar je grote doelen.

4. Prioriteit

Een veelgestelde vraag die ik krijg wanneer ik ondernemers leer hoe doelen te stellen is “Hoeveel doelen moet ik hebben?”

Het korte antwoord is zo min mogelijk en in de meeste gevallen beperk ik mezelf tot drie.

En niet meer dan dat..

De kans is groot dat je uiteindelijk teveel dingen tegelijk zult doen en geen zinvolle vooruitgang zult boeken op een van hen.

Dus binnen je lijst met doelen moet je je realiseren dat niet alle doelen gelijk zijn.

Bepaalde doelen, indien bereikt, zullen een grotere impact hebben op je succes.

Je moet ervoor zorgen dat je doelen worden geprioriteerd zodat je inspanningen in het komende jaar zijn gericht op de doelen die het grootste verschil voor je webwinkel gaan maken.

Dit zodat je prioriteiten kunt stellen en je tijd en middelen hieraan kunt toewijzen.

Een andere manier om hiernaar te kijken, is dat je veel succesvoller zult zijn met je webwinkel als je een of twee dingen heel goed doet in plaats van vijf dingen half.

5. Maak ze zichtbaar

Zodra je jouw doelen hebt gedefinieerd en verfijnd, hoeft je ze niet alleen in je notitieboek op te schrijven.

De kans dat je ze regelmatig opnieuw bezoekt, is beperkt tot niet, dus maak ze zichtbaar.

Print ze uit in een groot lettertype en plaats ze op de muren rondom je huis en op kantoor.

Plaats ze op je badkamerspiegel, dus terwijl je jouw tanden poetst, bekijk je ook je doelen.

Zo… Dit waren mijn 5 regels voor het stellen van doelen

Ik heb nog nooit een succesvolle ondernemer ontmoet die niet op een of andere aan doelen stellen doet.

Als je succes wilt met je webwinkel, heb je een plan nodig. De doelen die je stelt, vormen de basis voor je plan.

Ga nu direct aan de slag met het opschrijven van jou doelen. Ja, het kost tijd, maar het is tijd goed besteed.

Ik wens je veel succes met het behalen van je doelen.

Stefan

Lees ook: webwinkel beginnen

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: