Ondernemingsplan – 10 Tips Voor Het Schrijven Van Een Ondernemingsplan
Als je dit leest, heb je waarschijnlijk een al een goed idee voor je eigen onderneming.
Maar om jouw onderneming tot een succes te maken, moet je potentiële klanten en of investeerders overtuigen van jouw visie.
Daarom moet je ondernemingsplan minstens zo sterk zijn als je idee.
Maar dat niet alleen: een goed ondernemingsplan helpt je om het overzicht te houden.
Dit artikel geeft jouw handvatten voor een strak, aantrekkelijk ondernemingsplan.
Je leert onder andere:
• Waarom je een duidelijk doel moet hebben met het plan.
• Welke onderdelen een ondernemingsplan bevatten.
• Hoe je ervoor zorgt dat een investeerder snel een beeld kan vormen van je plan.
• Waarom het analyseren van concurrenten belangrijk is.
• Hoe zorg ik voor een goede uitvoering van het ondernemingsplan?
1. Schrijf het ondernemingsplan vanuit de ogen van de lezer.
Dit is het uitgangspunt voor elk ondernemingsplan, ongeacht het onderwerp.
Wat is het doel van je plan? Wil je starterskapitaal vergaren, of juist de toekomstplannen voor je bedrijf toelichten?
Als je meerdere doelen hebt, schrijf dan meerdere plannen.
Dit omdat elk publiek weer andere informatie verwacht.
Zo heeft een investeerder bijvoorbeeld behoefte aan de verwachte return on investment, inclusief een planning die voorspelt wanneer de investering is terugverdiend.
2. Doe grondig marktonderzoek.
Het is niets nieuws, maar je kan het beter een keer te vaak horen dan een keer te weinig: doe gericht marktonderzoek.
Door de markt te doorgronden, weet je precies hoe de markt eruitziet en waar de kansen voor jouw bedrijf liggen.
Noem in ieder geval de grootte van de markt, de verwachte groei en hoe je verwacht om deze markt te betreden.
Stel je start een Internetcafé, dan schrijf je bijvoorbeeld over de lokale bewoning, het internetgebruik (en of je verwacht dat dit toe zal nemen) en concludeer je met een omgevingsanalyse.
3. Begrijp wie je concurrenten zijn.
Een belangrijk gedeelte van elke bedrijfsomgeving, is begrip omtrent concurrentie.
Deze concurrentieanalyse bevat niet alleen een lijst van directe concurrenten, maar geeft ook een overzicht van de competitie binnen de industrie.
Is er hevige concurrentie, of ben je juist een van de enige spelers in de markt? H
oe gaan concurrenten met elkaar om, werken ze samen of gaan ze juist prijsgevechten aan?
Uiteindelijk kijk je kritisch of jij concurrentie bent voor de andere bedrijven, en zo ja: op welke vlakken jouw onderneming beter is.
4. Let op de details.
Maak het plan niet te lang, met name investeerders willen graag in een oogopslag kunnen bepalen of ze het de moeite waard vinden.
Echter, als er belangrijke details ontbreken, is er te weinig informatie beschikbaar waardoor investeren juist een risico vormt.
Daarnaast, omdat het plan een basis legt voor jouw onderneming, moet het zo professioneel mogelijk zijn.
Dit betekent geen spellingfouten, realistische aannames, geloofwaardige scenario’s en kloppende inhoud.
Ook moet je rekening houden met de vorm van het plan: wordt er bijvoorbeeld ook een PowerPoint presentatie verwacht?
Vergeet bij dat laatste geen back-up te maken.
5. Focus op mogelijkheden.
Met name als je investeerders zoekt, is het belangrijk om kort maar krachtig hun kansen weer te geven.
Waarom zou een bedrijf moeten investeren in jouw onderneming, in plaats van aandelen te kopen of te sparen?
Wat zijn je unique selling points, dus wat maakt jouw bedrijf zo speciaal?
Zorg ervoor dat de lezer ervan overtuigd is dat hij of zij gek is om niet in jou te investeren.
6. Zorg voor een volledige inhoud.
Een ondernemingsplan bestaat uit een aantal vaste onderdelen, online kun je veel mooie overzichten vinden.
Over het algemeen zijn de volgende hoofdstukken vereist:
over het bedrijf, het product en/of service, de markt, de concurrentie, het managementteam, marketing, de bedrijfsactiviteiten en het financiële plaatje.
Houd ook rekening met het visuele aspect: sommige stukken kun je beter in tekst schrijven, terwijl je andere informatie het beste kan samenvatten in heldere grafieken en spreadsheets.
7. Maak berekeningen.
Men zal met name kritisch zijn over getallen die je noemt.
Daarom moeten alle kosten in het plan zitten, evenals een prognose omtrent je verwachte verkopen.
Beloof hierbij geen gouden bergen maar wees realistisch!
Kosten zijn vaak veel zekerder en makkelijker te voorspellen en bepalen voor een groot gedeelte het succes van jouw verkopen.
Als je niet zo thuis bent in de wiskunde, dan is het verstandig om iemand te vragen die je helpt met het maken van een mooi cashflow overzicht of een break-even grafiek.
Hierdoor begrijpt de lezer bij hoeveel verkopen je al je kosten kunt dekken, oftewel: hoeveel je moet investeren om succesvol te starten met je bedrijf.
Onthoud dat elk begin waarschijnlijk financieel zwaar wordt, omdat je niet weet hoeveel je zal verkopen.
Ook gaan er vaak een paar weken overheen tot je factuur wordt uitbetaald.
8. Voeg een samenvatting toe.
Het meest cruciale onderdeel is toch wel de managementsamenvatting.
Deze staat altijd aan het begin van je plan en geeft een strak overzicht van de speerpunten van jouw plan.
Het komt ook goed van pas bij investeerders die weinig tijd hebben: als het ze bevalt lezen ze verder, anders niet.
Dit plan schrijf je pas op het allerlaatste, omdat je dan zeker weet dat alle informatie erin zit.
Ook moet het een absolute ‘wow-factor’ bevatten, waarbij de lezer bijna mentaal wordt gedwongen om verder te lezen.
Bereid tot slot een elevator pitch, waarin je in vijf minuten even alle voordelen van het nieuwe product overtuigend brengt.
9. Vraag om feedback.
Soms kan een ander perspectief je op nieuwe ideeën brengen, of ben je er al zo lang mee bezig dat je over je eigen fouten heen leest.
Daarom doe je er goed aan om je plan, vóór publicatie, te laten lezen aan een onafhankelijk persoon.
Kies voor iemand die helemaal losstaat van het proces, zodat hij of zij kritisch durft te zijn.
De lezer zal jou ongetwijfeld vragen stellen, waarbij het antwoord misschien leidt tot een betere inhoud van het ondernemingsplan.
10. Voer het plan uit.
Tot slotte moet je jouw ondernemingsplan beschouwen als een veranderlijk document, waarin deadlines, belangrijke data en specifieke verantwoordelijkheden in genoemd zijn.
Zorg ervoor dat je voortdurend checkt of de informatie nog up-to-date is en of de afspraken inderdaad worden nageleefd.
Anders krijg je een nare situatie, namelijk een groot gat tussen verwachtingen en realiteit.
Een succesvol ondernemingsplan garandeert dat jouw bedrijf de focus behoudt en dat je precies weet wat er nodig is om de bedrijfsdoelen te realiseren!