5 On-page SEO Fouten Die MKB Ondernemers Maken

seo fouten

Het is voor MKB-ondernemers van groot belang dat ze hun website zo effectief mogelijk gebruiken. Een website is niet alleen het visitekaartje van je bedrijf, maar ook een manier om klanten over de streep te trekken.

Het is dan belangrijk dat de SEO van je site helemaal in orde is, zodat potentiële klanten je zonder problemen kunnen vinden.

In dit artikel ga ik je uitleggen wat de 5 meest gemaakt SEO fouten zijn die MKB-ondernemers maken. Ik ga je daarbij uiteraard ook uitleggen hoe je deze SEO fouten in de toekomst kunt voorkomen.

Wat zijn de 5 meest gemaakte SEO-fouten van ondernemers?

  1. De homepagina is niet geoptimaliseerd voor het belangrijkste zoekwoord
  2. Geen tijd geïnvesteerd in zoekwoorden onderzoek
  3. Geen interne link(s) binnen de content
  4. Te weinig content op pagina / website
  5. Website is niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik

1. De homepagina is niet geoptimaliseerd voor het belangrijkste zoekwoord

Om ervoor te zorgen dat een website goed door Google en andere zoekmachines gevonden kan worden, maken websites gebruik van zoekwoorden. Het concept achter deze woorden is simpel.

Dit zijn de woorden waarop je wilt dat jouw bedrijf gevonden wordt. Heb jij bijvoorbeeld een gameshop in Amsterdam, dan ligt een zoekwoord als ‘gameshop Amsterdam’ voor de hand. Mensen die dan in Google hierop gaan zoeken komen dan sneller op jouw site terecht.

gameschop amsterdam

Het is daarbij echter wel belangrijk dat je jouw site zoveel mogelijk optimaliseert voor je belangrijkste zoekwoord.

Je kunt wel lukraak wat zoekwoorden op je site zetten, maar als hier geen plan achter zit schiet je daar uiteindelijk weinig mee op. Zorg dat je belangrijkste zoekwoord in ieder geval in de kop van je tekst en in de intro terugkomt. Dit zijn plekken waar zoekmachines graag zoeken.

Maar er zijn daarnaast nog veel meer plekken waar je een zoekwoord kunt zetten. Denk daarbij onder andere aan de titel van de pagina, de URL, internet links en bullet points.

Let er echter wel op dat je het belangrijkste zoekwoord van je site ook weer niet te vaak gebruikt. Dit is een SEO fout die negatieve gevolgen kan hebben voor je ranking in Google.


2. Geen tijd geïnvesteerd in zoekwoorden onderzoek

Het is niet verstandig om zomaar een aantal zoekwoorden op te schrijven en deze te gaan gebruiken op je site. Je moet hier van tevoren gedegen onderzoek naar doen.

Begin eens met het maken van een lijstje van zoekwoorden waarvan je zelf denkt dat deze goed zijn voor jouw site..

Er zijn op Internet allerhande tooltjes te vinden waarmee je snel goede zoekwoorden kunt vinden. Je kunt daarbij onder andere denken aan De Google Zoekwoordplanner, maar bijvoorbeeld ook een tool als Ubersuggest.

gameshop amsterdam 2

Is een zoekterm al erg populair?

Misschien is het dan verstandig om dan een zoekwoord te nemen dat er wel op lijkt, maar toch net even anders is. Als we het voorbeeld van de gameshop in Amsterdam er nog een keer bijnemen, dan zul je snel zien dat je niet de enige winkel bent op dit gebied.

Stel nu eens dat je als specialiteit in je gameshop games van Nintendo hebt. Dan specificeer je jouw zoekwoorden naar ‘Nintendo gameshop Amsterdam’.

Je zult zien dat het aantal zoekresultaten dan al af begint te nemen. Daar komt ook nog eens bij dat klanten die specifiek zoeken op Nintendo, jouw winkel nu sneller zullen vinden.


3. Geen interne link(s) binnen de content

Een veelgemaakte SEO fout is dat mensen geen interne links in hun content plaatsen. Hiermee laat je een mooie gelegenheid liggen om nog sneller gevonden te worden binnen Google.

Daar komt bij dat je met interne links ook de andere pagina’s binnen je site aan aandacht helpt. Een interne link binnen een website is een link die verwijst naar een andere pagina op dezelfde website

Zo kun je eenvoudig van de ene naar de andere pagina zonder hiervoor steeds het menu te hoeven gebruiken. Google vindt interne links fijn, zeker als je goed nadenkt over hoe je deze opzet.

Er ontstaat dan namelijk een SEO-vriendelijke structuur voor je site, waardoor je webpagina’s goed kunnen worden geïndexeerd.

Je zorgt er dan ook voor dat niet alleen je voorpagina maar Google-liefde krijgt, maar dat ook de andere pagina’s op je site makkelijker vindbaar worden.

Wat ik zelf altijd doe bij einde van een artikel:

Lees ook: 12 tips voor zakelijk bloggen


4. Te weinig content op pagina / website

Als jij een website opzet voor je bedrijf, ga er dan maar even goed voor zetten. Je komt er namelijk niet mee weg om alleen maar een paar regeltjes over je bedrijf te tikken en verder te volstaan met contactinformatie.

Het is belangrijk voor een website om vol te staan met content. Eigenlijk: des te meer content des te beter!

Ik schrijf zelf min 400 woorden per artikel. Als ik schrijf over een onderwerp waar veel mensen naar zoeken dan min. 1500 woorden.

Niet alleen heeft Google dan meer mogelijkheden om je site te vinden, maar je pagina zal ook veel beter ranken.

Daar komt nog eens bij dat je enorm veel kansen laat liggen als je geen leuke, nuttige of interessante content op je website neerzet. Schrijf eens een blog over de geschiedenis van je bedrijf, of over een bepaald product dat je verkoopt.

Je bent dan met een extra pagina te vinden door Google, met als gevolg meer bezoekers.

Het is ook zo dat, als je regelmatig nieuwe content op je site plaatst, mensen eerder geneigd zijn om nog eens terug te komen op je site.

En als je regelmatig content plaatst waar mensen wat aan hebben, dan gaan ze je als een expert zien op jouw vakgebied. Dat ia natuurlijk altijd mooi meegenomen!


5. Website is niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik

Hoe vaak maak je wel niet mee dat je op je mobiele telefoon een website bezoekt en dat deze dan praktisch niet te lezen is?

Als je site niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, dan laat je een enorme kans liggen.

Potentiële klanten zitten niet altijd achter hun laptop of computer, maar hebben in de regel wel altijd hun mobieltje bij zich.

Stel nu eens dat ze op zoek zijn naar een bepaald product en dan via Google op jouw site terechtkomen. Als je site dan niet is geoptimaliseerd, dan zullen ze er snel weer klaar mee zijn.

Misschien heeft je concurrent wel een pagina die beter op mobiel gebruik is afgestemd…

Zorg ervoor dat jouw site ook eenvoudig mobiel te bekijken is. Dit is vaak helemaal niet ingewikkeld en met een paar drukken op de knop in te stellen.

Als er dan iemand mobiel naar je site surft, dan vinden ze tenminste meteen de informatie die ze nodig hebben.

Ze zullen dan eerder overwegen om klant bij je te worden, ze zullen het immers op prijs stellen dat je er aan gedacht hebt een mobiele pagina aan te maken.


Zo. Dit zijn de 5 On-page SEO fouten die veel MKB ondernemers maken

Als je de hiervoor genoemde tips in ogenschouw neemt, zul je zien dat jouw site gelijk een stuk beter gaat scoren in Google. Het zijn geen punten waar je veel tijd aan kwijt hoeft te zijn, maar wel manieren om ervoor te zorgen dat Google je website beter kan vinden.

Ik vind altijd leuk als je hieronder een reactie achter laat. Als je meer tips wilt ontvangen schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: