5 Content Tips Voor Lokale Ondernemers Op Social Media

content tips social media

Ook de lokale ondernemer heeft sociale media ontdekt. Of dit nu in de vorm is van een pagina op Facebook of Instagram.

Veel kleine ondernemers zijn enthousiast over het gebruik van sociale media en menen dat de omzet toeneemt.

Ik zelf geloof dat voor lokale ondernemers er veel kansen liggen op het gebied van social media.

In dit artikel leer je:
– Hoe sociale media jouw omzet vergroten kan.
– Dat sociale media het contact met de klant veel nauwer kan maken.
– Hoe je mensen via sociale media nieuwsgierig maakt naar jouw bedrijf.


Tip 1: Deel posts van je klanten op je eigen social media kanaal

Heeft je klant iets geschreven over jouw bedrijf op social media. Neem dan het bericht over en deel deze op je eigen kanaal.

Vergeet niet om de naam van de klant in het bericht te hashtagen.


Tip 2: Laat foto’s zien van je producten of diensten

Het is eigen zo simpel. Laat zien wat je verkoopt.

Maak je bijvoorbeeld zelf een product, laat de bewerkingsstappen zien.

instagram content

Grote bedrijven zoals KLM delen continue foto’s van hun ‘product’,  jij als lokaal bedrijf kan dit ook doen.

Neem bijvoorbeeld een tuinier die allemaal foto’s van mooie tuintjes op zijn pagina heeft. Dat maakt jou ook verlekkerd om zo’n mooi tuintje te krijgen.

Of de groenteboer die zelf zijn eigen maaltijden maakt. Ook nog in de aanbieding, voor maar drie euro! Als je geen zin hebt om te koken zullen er vast klanten op de groenteboer afkomen voor een verse maaltijd.

Het verlekkert mensen niet alleen, het geeft ze ook houvast. Als ze twijfelen over jouw product of dienst en ze zien al die foto’s, dan is de kans groot dat ze toch over de streep worden getrokken.

Het oog wil immers ook wat.


Tip 3: Stel vragen of beantwoord vragen van klanten

Deze tip heeft heel erg met klantbinding te maken. Neem bijvoorbeeld een groenteboer. De groenteboer krijgt om de paar weken weer andere groente. Hij zet bijvoorbeeld op zijn pagina: ”hoe eet u het liefst uw witlof?” Tal van reacties.

Verder kan je ook op een andere manier vragen stellen. Hoe je jouw bedrijf kunt verbeteren bijvoorbeeld.

Jij als ondernemer kijkt vaak heel anders tegen jouw bedrijf aan als de klanten. Vraag dus eens aan een klant die je vaak ziet wat zij denken dat nog een goede verandering zou kunnen zijn in je bedrijf. Ze komen geheid met goede tips.

vragen van klanten

Wat ook heel goed werkt is om vragen van klanten te beantwoorden. Door de interactie met je klant op te zoeken krijg je veel reacties.


Tip 4: Deel reviews van jouw bedrijf op het sociale media kanaal

Dit is zeker handig voor mensen die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf. Stel je voor: het is vrijdagavond en je hebt enorm veel zin in een lekkere pizza. Je zoekt online en vindt twee restaurants.

Ga je naar degene zonder reviews of ga je naar het restaurant waar allerlei positieve reacties bij staan?

Juist, je gaat naar het restaurant met de positieve reacties. Omdat je de ”zekerheid” wil hebben dat de pizza die je gaat eten lekker is.

Dat hebben klanten ook. Men is wel bereid om iets nieuws te proberen (jouw product) maar uiteindelijk willen ze toch iets lekkers eten.

review kappers

De meeste lokale ondernemers verzamelen nog steeds geen reviews zonde want je laat een grote kans liggen. Als ik online zoek naar bijv. een kapperszaak is het eerst waar ik naar kijk de reviews.


Tip 5: Organiseer winacties

Een win actie op social media werkt altijd. Het levert een berg reacties op en mensen gaan het bericht delen met hun vrienden.

winactie social media

Zeker als je sociale media pagina nog niet zo groot is kan een winactie een slimme zet zijn. Neem bijvoorbeeld weer de groenteboer.

Op moederdag verlootten zij een fruitmand. Hoe je hem kan winnen? Door iemand te taggen die hem verdient en te zeggen waarom. Alleen dat.Het gevolg: tientallen mensen die mensen taggen.

En zo maak je die mensen eigenlijk weer bewust van het feit dat je bestaat. Daarnaast is het natuurlijk ook een vorm van onschuldigheid en attentie. ‘Kijk eens! Wij geven en fruitmand weg!’

Mensen zullen sympathie krijgen en wanneer zij door het dorp lopen niet de supermarkt ingaan, maar eens een appeltje bij de groenteboer halen.


Zo. Dit zijn mijn 5 content tips voor social media

Heb je zelf nog een tip laat het hieronder weten in een reactie.

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: