6 Manieren Om Je Omzet Te Verhogen

De omzet verhogen? Het verhogen van de omzet is iets dat ieder bedrijf nastreeft. De hoogte van de omzet bepaald de continuïteit van een onderneming. Het break-even point bereiken is goed, maar daarboven zitten is natuurlijk fundamenteel.

Ook als je ruim boven het break-even point zit, kan jij bepaalde dingen in je organisatie benutten die de omzet verhogen. In dit artikel krijg je tips aangereikt over het verhogen van de omzet.

In dit artikel leer je:

– Hoe je nieuwe klanten kunt vinden door het kopen van adressen.
– Waarom het verhogen van je prijs een makkelijke manier is om je omzet te verhogen.
– Door altijd een aanbod te doen zullen bestaande klanten meer afnemen.
– De twee manieren om een nieuwe markt aan te boren.
– Dat je door middel van product uitbreiding meer gaat verkopen, maar dat je dit ook weer niet moet overdrijven.


1) Omzet verhogen door nieuwe klanten te werven

nieuwe klanten wervenHet werven van nieuwe klanten is een goede manier om de omzet te verhogen. Meer klanten werven betekent dat je meer afnemers hebt die jouw producten en diensten afnemen. Het hebben van meer afnemers betekent dat je meer inkomsten verkrijgt en dus meer omzet draait. Het werven van nieuwe klanten kan via het kopen van adressen, de omgeving scannen en actief en vindbaar zijn.

Adressen kopen
Er zijn diverse registers voor handen waar jij adressen kan kopen. Denk hierbij aan DR3DATA, Doelgroepshop.nl, Ad Hoc Data, en het KvK Handelsregister. Je kan op basis van deze websites je doelgroep(en) vaststellen, een telling maken en vervolgens deze adressen aankopen. Neem vervolgens persoonlijk en gericht contact op met de eventuele toekomstige klanten.

De omgeving scannen
Je hoeft niet alleen via bestaande bronnen je klanten te vinden, maar je kan ook op eigen houtje aan de slag. Vraag je bestaande klanten of zij potentiele klanten in ’t verschiet hebben. Kijk op internet rond om jouw gewenste doelgroep te vinden. Loop desnoods door winkelstraten en industrieterreinen om jouw toekomstige klanten op te sporen.

Actief en vindbaar zijn
Alleen offline zichtbaar zijn is in deze wereld van media en online leven niet voldoende. Zorg dat jouw bedrijf ook online leeft, bruist en interacteert. Zorg voor een goed werkende website met relevante content. Maak whitepapers aan, verstuur nieuwsbrieven, omarm Twitter, Facebook, Instagram en andere social media kanalen. Zorg dat jij je op de online plekken begeeft, waar jouw doelgroep zich ook bevindt.


2) Omzet verhogen door prijzen te verhogen

Het verhogen van je prijs is een goede en makkelijke manier om je omzet te verhogen. Zorg dat de oude en nieuwe prijs niet teveel uiteenlopen, anders kan je jouw oude klanten verliezen. Verhoog de prijzen met 10% en je omzet zal ongemerkt stijgen.

prijzen verhogen

Houdt alleen wel rekening met de psychologische prijzen. Wanneer jij je prijs van €99 naar €109 verhoogt, klinkt dat vele malen meer dan wanneer jij de prijs zou verhogen van €89 naar €99. Door rekening te houden met deze psychologische prijzen, voorkom je dat klanten bij jou weggaan.


3) Omzet verhogen door meer te verkopen aan bestaande klanten

verkoop meerJe bent vast wel bekend met het pareto principe. 10% van jouw bestaande klanten, genereren 90% van je omzet. Alleen om dit pareto principe in de praktijk te brengen, moet je er wel gebruik van maken.

Maak gebruik van deze trouwe klanten door een goede strategie af te stemmen, waardoor ze meer van je afnemen. Alleen hoe doe je dat? De winnende strategieën om meer omzet te behalen bij jouw bestaande klanten zijn als volgt.

Doe altijd een aanbod
Altijd wanneer jij je klanten contacteert moet je een aanbod doen. Een verhuisbedrijf biedt tape aan bij de verhuisdozen. Een EHBO bedrijf zorgt dat er een vervolgtraining wordt aangeboden na de basiscursus. En een kledingzaak zorgt dat er meerdere kledingstukken in de spotlights worden gebracht.

Bespreek je klanten met je team
Breng je klanten tot leven tijdens meetings. Bespreek de klanten met je collega’s en/of medewerkers. Overleg wat jullie bij ze zien, horen of merken en benut de eventuele gouden eieren.

Geef je team meer vrijheid
Het is belangrijk om de regie te houden in een bedrijf, maar een beetje loslaten is ook goed. Geef jouw team de vrijheid om datgene te doen voor hun klanten wat hen het beste lijkt. Jouw medewerkers kennen je klanten hoogstwaarschijnlijk goed, omdat zij er direct contact mee hebben. Ondersteun je werknemers in hun klantgerichte werkzaamheden en denk mee over hoe ze kansen kunnen benutten.

Denk niet in upsell maar in helpen
Denk niet in harde verkooptechnieken, maar in de softere technieken. Ban woorden als upsell, verkoop en targets uit, maar denk en handel eerder in termen van presentjes, hulp en oplossingen.

Vraag feedback
Klanten vinden het fijn om gehoord te worden. Vraag na de afname van een product of dienst naar de customer experience. Zijn ze tevreden over de klantenservice? De beantwoording van vragen of opmerkingen? De levering van het product of de kwaliteit van het product zelf?


4) Omzet verhogen door een nieuwe markt aan te boren

omzet verhogenAls jij je omzet verhogen wilt, kan het zijn dat je een nieuwe markt moet aanboren. Dit kan op twee manieren.

Je vindt een gat in de markt en weet een bepaald product of dienst te ontwerpen waarbij je nog geen ene concurrent hebt. Dit wordt productontwikkeling genoemd. Ook kan je ervoor kiezen om jouw product aan een andere doelgroep te bieden. Dit wordt marktontwikkeling genoemd. In beide gevallen spreek je over het aanboren van een nieuwe markt.

Productontwikkeling
Met het oog op de omzet kan jij je product optimaliseren of een volledig nieuw product op de markt brengen. Stel dat jij als drukkerij niet alleen meer richt op zwart-wit kleurbedrukking, maar in full-colour gaat drukken, dan heb je jouw product verbeterd, spreek je nieuwe soort klanten aan en verhoog jij je omzet.

Marktontwikkeling
Met het oog op de omzet kan jij je product aanbieden aan een andere doelgroep. Dit zag je bijvoorbeeld bij de elektrische fiets. De elektrische fiets was eerst toebedeeld tot de oudere mensen. Vandaag de dag rijden zelfs kinderen ermee naar school.


5) Omzet verhogen door de orderwaarde te verhogen

orderwaarde verhogenHet verhogen van de omzet kan ook middels het verhogen van de orderwaarde. Hiervoor zijn verschillende strategieën mogelijk.

Cross selling
Toon je bezoekers soortgelijke producten die hij of zij in z’n mandje heeft gezet. Je klanten zullen aangetrokken worden om dan meer aankopen te doen.

Gratis verzending vanaf x prijs
Niets is zo vervelend als dat je paar euro tekort komt en net geen kans maakt op gratis verzending. Door vanaf een bepaalde prijs spullen gratis te laten verzenden, zijn jouw klanten sneller bereid om meer producten af te nemen.

Dagaanbieding
Inspelen op schaarste doe je met een dagaanbieding. Jouw klant weet maar als te goed dat dit een buitenkansje is. Het is vandaag of nooit. Door aantrekkelijke dagaanbiedingen te tonen, maak je veel meer kans dat jouw klanten meer af zullen nemen.


6) Omzet verhogen door assortiment uit te breiden

assortiment uitbreidenJe kan ook je omzet verhogen door je assortiment uit te breiden. Als jij wilt dat je bezoekers spullen bij je kopen, moet je een interessant assortiment hebben. Over het algemeen geldt dat hoe groter jouw assortiment is, hoe groter de kans is dat jouw bezoekers datgene vinden wat ze willen.

Het is niet zo nuttig om bezoekers te trekken voor een bepaald product, als jij daar maar eentje van hebt. Geef alternatief, zodat je klanten kunnen kiezen.

Overdrijf alleen niet. Teveel keuzes leidt tot keuzestress. Zorg dus voor een breed aanbod, maar implementeer filters. Barry Schwartz spreekt in dit kader over de Paradox of Choice. Het werken met filters kan in zo’n geval een goede oplossing zijn om het maken van een de keuze voor de consument te vergemakkelijken. Dit punt heeft samenvattend betrekking op het verhogen van het conversiepercentage bij de bezoekers die op de website terecht komen.


Zo. Dit waren mijn 6 manier om je omzet te verhogen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, laat hieronder een reactie achter…

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: