Content Marketing – Content is King!
Content marketing is een marketingtechniek die de laatste jaren steeds meer ingezet wordt. Door op een consequente en consistente waardevolle informatie aan je (potentiële) klant te bieden, werk je aan het imago van jouw merk. In dit artikel leer je:
-Wat content marketing is. Ik geef een definitie die gefundeerd is op verschillende reeds bestaande definities.
– Welke soorten content marketing er zijn. Er zijn verschillende soorten content, dus ook verschillende soorten content marketing. Daarbij kun je ook nog eens zeer veel verschillende middelen inzetten.
– Waarom content marketing zo belangrijk is. Content marketing is tegenwoordig onmisbaar!
– Hoe jij content marketing kunt inzetten in jouw onderneming: tips & trucs
– Hoe je het resultaat van content marketing kunt meten. Meten is immers nog altijd weten…
Een definitie
Er zijn erg veel definities van content marketing in omloop. Elementen die telkens terugkomen, zijn:
– herhaaldelijk relevante informatie, dat wil zeggen informatie die in relatie staat tot je product of dienst en die waardevol is voor je doelgroep, doorgeven aan deze doelgroep
– op een bepaalde manier: zowel online als offline
– met een bepaald doel, namelijk dat je organisatie wordt gezien als betrouwbaar, sympathiek, gezaghebbend en klanten worden aangetrokken en aan aan je gebonden (merkvoorkeur en merktrouw). Uiteindelijk heeft dit winstgevend klantgedrag als gevolg.
We kunnen content marketing dan ook als volgt definiëren:
“Het herhaaldelijk met behulp van zowel online als offline middelen doorgeven van relevante en voor je doelgroep waardevolle informatie aan deze doelgroep, met het doel om klanten aan te trekken en aan je te binden, wat uiteindelijk resulteert in winstgevend klantgedrag.”
Soorten content marketing
Er zijn verschillende soorten content, en daarmee ook verschillende soorten content marketing. Zo is er zogenaamde must-have content, proactieve content en real-time content.
Het eerste soort content is altijd relevant. Het is jouw verhaal richting de prospect of klant. Proactieve content is gebaseerd op gebeurtenissen waarvan je weet dat ze gaan plaatsvinden.
Een voorbeeld:
tijdens het WK-voetbal verspreidt een producent van sportkleding een interview met een sporter die de kleding van de desbetreffende producent draagt.
Ten slotte is er nog real-time content. Bij het produceren van real-time content speelt content marketing creatief en snel in op actuele gebeurtenissen.
Content marketing houdt zich niet alleen bezig met verschillende types content. Het verspreiden van de content kan ook op veel verschillende manieren gebeuren. Zoals we al aangaven, kun je dit zowel online als offline doen, waarbij een mix van middelen het grootste effect zal hebben.
Bij offline content marketing kun je denken aan kleine cadeautjes, een interview in de (plaatselijke) krant en persberichten. Voorbeeld van online content marketing zijn blogs/vlogs, polls en video’s.
Het belang van content marketing
Het simpelweg (veelvuldig) tonen van je logo is tegenwoordig lang niet meer voldoende om klanten aan te trekken of aan je te binden. Neem banners.
Onderzoeken laten zien dat we banners nauwelijks meer zien (er wordt zelfs gesproken van ‘bannerblindheid’), laat staan erop klikken.
Om klanten aan je te binden en nieuwe klanten te verwerven, zul je heel gericht te werk moeten gaan. Je moet zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van je klant.
Content marketing inzetten in jouw bedrijf
Als jij content marketing wilt gaan inzetten in jouw onderneming, moet je je eerst afvragen waarom je dat gaat doen. Ik wil graag meer winst, zul je zeggen.
Dat is echter een vrij algemeen streven, beter is het om te gaan kijken naar het aankoopproces van jouw klant en daarbij aan te sluiten.
Wil je met jouw marketingstrategie voorkeur gaan creëren, werken aan loyaliteit of juist aanwerken op actie? Bij content marketing staat de klant centraal.
Om aan te kunnen sluiten bij zijn behoeften, moet je weten wat hij weten wil. Kruip in de huid van je klant!
Vervolgens ga je de informatie verschaffen die de klant zoekt. Dit kan met behulp van tekst, maar ook met afbeeldingen of video’s.
Welk type informatie je ook gaat bieden, het moet relevant zijn, en daarbij ook nog eens transparant, wat betekent dat je duidelijk maakt hoe je aan de informatie komt.
Daarna ga je de klant of prospect de informatie verschaffen. Het is hierbij de kunst dat je ervoor zorgt dat je de informatie op het juiste moment publiceert, en dat de (potentiële) klant de content ook echt kan vinden. Hiervoor zijn verschillende marketingtactieken, waarbij je hulp kunt inschakelen van experts.
Contentmarketing plan opstellen
Stap 1: Missie en doelstellingen
Zet als eerst je doel op papier. Het is belangrijk om goed voor ogen te hebben waarom je contentmarketing wilt inzetten. Breng vervolgens duidelijk in kaart wie je ideale klanten zijn en wat hun behoeften zijn. Kijk vervolgens naar jouw producten en diensten. Geef jij wat ze nodig hebben? En heb je unique selling points?
Stap 2. Onderzoek
Ga vervolgens op onderzoek uit. Doe onderzoek naar je klanten. Waar zoeken ze naar? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Welke bronnen gebruiken ze graag? Antwoord op deze vragen helpt jou bij het inzetten van de juiste content types.
Stap 3. Creatie
Contentcreatie is een van de belangrijkste stappen binnen het plan. Je kan dit zelf doen, maar ook uitbesteden. Content moet relevant zijn.
Stap 4. Distributie en promotie
Breng de content onder de aandacht. Zet de juiste kanalen in. Denk hierbij aan social media, nieuwsbrieven of betaalde promotiekanalen (Google Adwords).
Stap 5. Meten
Houd goed bij wat contentmarketing je oplevert. Dit staat ook wel bekend als de Return On Investment (ROI). Lees verder in volgende alinea.
Meetbaarheid van content marketing
Als je content marketing hebt ingezet in jouw onderneming, wil je natuurlijk graag weten of het resultaat heeft (gehad), of je jouw marketingdoelstellingen bereikt (hebt).
Wat content marketing je heeft opgeleverd, noemen we ook wel Return On Investment (afkorting: ROI). Deze Return on Investment bepaal je aan de hand van een aantal Key Performance Indicators (KPI’s).
Je kunt hierbij denken aan het aantal unieke bezoekers van je site, hoe lang ze op je site aanwezig zijn, aantal likes, aantal contactformulieren dat wordt ingevulde enzovoort.
Tot slot
Content marketing is tegenwoordig onmisbaar in elke onderneming die in contact wil blijven met haar klant. Aansluiten bij de actualiteit is een pre, maar het belangrijkste is om je content te blijven aanbieden.
Een eenmalige actie gaat weinig tot geen resultaat opleveren… Tegelijkertijd geldt: less is more. Niet 100 banners, liever één goede review of een sterk interview.
Als je content marketing inzet, is het belangrijk om telkens te kijken naar de relevantie van je inhoud, en of het waardevol is voor jouw klant of toekomstige klant.
Breng de juiste informatie op de juiste tijd via het juiste kanaal/de juiste kanalen tot de juiste persoon: dat is in het kort wat jou als ondernemer te doen staat.
Daarbij sta je niet alleen, er zijn experts genoeg die je kunnen helpen om jouw marketingstrategie tot een succes te maken. Vergeet daarbij vooral ook niet om achteraf te kijken of je het gewenste resultaat bereikt hebt!
Lees ook: 12 Tips Voor Zakelijk Bloggen