Hoe Word Je Een Succesvolle Ondernemer?

soccesvol ondernemer

Succesvolle ondernemer worden? Een succesvolle ondernemer ben je niet zomaar.

In dit artikel leer je:

– Hoe je succesvol moet ondernemen.
– Waarom doorzettingsvermogen en actie nodig is bij het ondernemerschap.
– Dat je niet in termen van klein, beperkt en minimaal moet denken.
– Om echt succesvol te worden je doelen moet opschrijven.
– Dat je fouten zult maken tijdens de reis naar succes.

Je krijgt 10 adviezen aangereikt:


1) Actie ondernemen

actie ondernemenEen succesvolle ondernemer zit niet stil, maar onderneemt actie. Ondernemen doe je niet even tussen neus en lippen door. Ondernemen vraagt jouw volledige inzet en dat kost bloed, zweet en tranen. Zonder doorzettingsvermogen blijft het alleen maar bij mooie ideeën.

Zonder actie bereik je niets en wordt je nooit een succesvolle ondernemer. Je moet zaken uitproberen, nieuwe acties uitvoeren en vervolgens er aan sleutelen. Door daadwerkelijk jouw ideeën handen en voeten te geven en concrete acties in de praktijk uit te voeren, zal je gaandeweg steeds meer ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Je kan net de gelukkige ondernemer zijn, waarbij de acties zeer gestroomlijnd lopen. Ga hier niet vanuit. Meestal moet je meerdere verschillende acties ondernemen, voordat je goed weet wat écht bij jou past.


2) Groot denken

groot denken donald trumpEen succesvolle ondernemer denkt niet in termen van klein, beperkt en minimaal. Om succesvolle ondernemer te worden moet je groot denken. Groot denken resulteert in grote winsten. Klein denken heeft kleine winsten als gevolg.

Groot denken is klein beginnen met het doel om groter te groeien. Groot denken start namelijk bij klein beginnen. Je start bijvoorbeeld een kledingzaak ergens in Amsterdam met het doel om groter en nationaler te worden. Je begint met de verkoop van 30 stuks per dag. Dat groeit uit naar 100 stuks per dag. Uiteindelijk zijn er meerdere filialen verspreid in het land. Dan denk je groot.

Het is tijd om ook jouw stem naar buiten te brengen. Om groot te denken moet jij jezelf verschillende vragen stellen:

Waar wil je staan over 5 jaar?
Hoe ziet jouw ideale positie van jouw bedrijf eruit?
Hoe maak jij van jouw idee een lopend bedrijf?
Hoe verander je van kleine ZZP’er naar ondernemer?


3)  Doelen beschrijven

Op pad gaan zonder landkaart is hetzelfde als ondernemen zonder duidelijke doelen te hebben. Je zal verdwalen, verliezen leiden en uiteindelijk nergens terecht komen. Om een ware succesvolle ondernemer te worden moet je duidelijk een doel voor ogen hebben.

Stel vast wat je wilt bereiken en waarom? Maak een mooie lijst met al de doelen die jij wilt bereiken en wees realistisch. Je kan je doelen in diverse stappen delen. Je hebt doelen die dienen als ‘mijlpalen’ en een einddoel.

doelen beschrijven

Denk eerst vanuit het einddoel. Wat wil jij uiteindelijk bereiken? Is dat een maandelijkse omzet van €100.000? Een coachingspraktijk om mensen in moeilijkheden te helpen? Of wil je de wereld veranderen?

Wanneer jij je einddoel hebt vastgesteld, kan je jouw mijlpalen vastzetten. Dus wat moet je allemaal bereiken om dichter bij jouw einddoel te komen? Zijn dat meer online bezoekers? Een bepaalde omzet bereiken? Of tevreden klanten?

Schrijf je doelen op en focus je vervolgens stapsgewijs op één van die doelen. Voorkom dat je aandacht versnippert. Met doelgericht werken bereik je efficiënter, sneller en beter jouw einddoel.

Lees ook: SMART doelen opstellen


4) Succesvolle ondernemer worden doe je door het verschil te maken

maak het verschilEen succesvolle ondernemer behoort niet tot de eenheidsgarde, maar maakt het verschil. Verschil maken doe je niet door dezelfde producten of diensten te leveren tegen dezelfde prijzen. Verschil maken doe je door je te onderscheiden van je concurrenten.

Kijk naar jouw product of dienst. Leg dit neer naast die van jouw concurrenten. Wat zijn de unieke eigenschappen of voordelen van jouw product of dienst? Zijn jouw overhemden uniek, omdat ze speciaal gemaakt zijn voor de lange slanke mannen die lengtemaat nodig hebben. Of is het omdat jouw meubels 100% fairtrade zijn?

Het is belangrijk om jouw unique selling point vast te stellen. De uniciteit van jouw bedrijf, product of dienst maakt dat de doelgroep bij jou is en niet bij jouw concurrenten.


5) Geef veel gratis weg

geefNiet iedereen is even bekend met het wederkerigheidsprincipe. Dit is een van de overtuigingsmiddelen van Cialdini. Het wederkerigheidsprincipe is een bewezen effectieve methode voor onderlinge verplichting.

Wanneer jij iets aan de ander geeft, voelt de ontvanger zich verplicht om iets terug te geven. Het gaat dus over geven en nemen. Als iemand iets gratis krijgt van de ander, ben je sneller bereid om iets terug te doen.

Stel dat jij op je website een gratis E-book te downloaden geeft, zijn mensen bereid hun gegevens achter te laten. Als jij een kortingscode geeft op een bepaald product, dan is je doelgroep sneller bereid om iets van jou te kopen.


6) Durf fouten te maken

maak foutenEen succesvolle ondernemer is niet perfect. Integendeel, een succesvolle ondernemer maakt fouten. Foutloos ondernemen betekent dat je geen risico neemt. Zonder risico’s te nemen zal jij gestaag groeien of zelfs stagneren.

Het ene risico groeit uit tot iets succesvols en het andere risico faalt hard.

Maar laat je niet uit het veld slaan. Stap uit je eigen comfortzone, maak fouten en leer er vervolgens van. Zo wordt je met de dag een betere en bekwamere ondernemer.


7) Hard werken

werk hardHet geluk, succes en geld komt je niet aanvliegen. Om een succesvolle ondernemer te worden, moet je hard werken.

Dat vraagt doorzettingsvermogen en motivatie.

Als ondernemer ben je zo vrij als een vogel, maar het vraagt wel verantwoordelijkheid en hard werken.

Je moet geen 9 tot 5 mentaliteit hebben, dingen regelen die niet even leuk zijn en je eigen grenzen bewaken.


8) Ken je markt

ken je marktEen succesvolle ondernemer zet niet zomaar zijn product of dienst in de markt. Succesvolle ondernemen begint bij je doelgroep inkaderen. Dat betekent dat jij je doelgroep moet segmenteren. Wie is jouw doelgroep? Waar is jouw doelgroep te vinden? Wat is het inkomen van jouw doelgroep? Wat zijn de interesses van je doelgroep? Tegen welke problemen loopt jouw doelgroep aan?

Ondernemen is je markt kennen. Door doelgroepgericht te ondernemen bereik je succes. Het lijkt beter om je op een zeer gevarieerde groep te richten, maar wat is dan jouw boodschap? Je kan geen gerichte boodschap creëren, waarmee je een kwart van de bevolking moet aanspreken. Dit heeft als gevolg dat je niemand aanspreekt.


9) Focussen op de lange termijn

lange termijnEen succesvolle ondernemer kijkt niet alleen naar gisteren en vandaag, maar ook naar de dag van morgen. Als ondernemer moet je voortdurend je toekomst veilig stellen. Vandaag de dag kan je genoeg klanten hebben, maar hoe zit dat morgen?

Om succesvolle ondernemer te worden, moet je vooruit kijken. Dat betekent dat je voortdurend nieuwe klanten moet werven, je eigen kennis moet updaten en de markt in de gaten moet houden. Zonder dat je het door hebt, kan je opeen stil staan en geen klanten meer hebben, of zover achterlopen met je kennis dat je niks meer waard bent.


10) Leer elke dag.

stop nooit met lerenDe ontwikkelingen gaan razendsnel. De kennis van vandaag, is ver verleden in een paar jaar tijd.

Dat betekent dat je als ondernemer alert moet zijn op jouw kennis. Misschien moet je jezelf om de paar jaar laten bijscholen, cursussen volgen of jezelf totaal laten omscholen.

Dat je vandaag een succesvolle ondernemer bent, houdt in dat jouw kennis, product of dienst ook up-to-date is. Om succesvolle te worden of te blijven, moet je blijven vernieuwen en innoveren.

 


Zo. Dit zijn mijn 10 adviezen om succesvol te worden als ondernemer

heb jij nog een goed advies laat het hieronder weten in reactie…

Deel dit artikel!
Stefan Smits
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: